»Danmark skal være en cykelnation i særklasse«

Transportminister Magnus Heunicke har store ambitioner med sin nye nationale cykelstrategi. Cyklistforbundet kvitterer, men efterlyser flere penge.

Cykler parkeret i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andreas Beck
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Supercykelstier og bedre muligheder for cykelparkering skal få flere danskere til at tage jernhesten. Det er essensen i den nye nationale cykelstrategi, som transportminister Magnus Heunicke (S) præsenterer fredag.

Ministeren er langt fra tilfreds med, at danskerne cykler mindre i dag end i 1990erne, og derfor indeholder den nye strategi tre søjler, som hver især sætter fokus på væsentlige indsatsområder i de kommende år.

Danskerne skal cykle mere i både hverdagen og i deres fritid, og det skal bedre og mere sikre cykelstier sørge for.

»Danmark må og skal være en cykelnation i særklasse. Vi kan ikke være tilfredse med, at danskerne cykler mindre end tidligere. Vi skal være ambitiøse, målrettede og klar til at yde en indsats for at fremme cyklismen i Danmark. Med cykelstrategien har vi nu visionerne, som skal danne udgangspunkt for de næste mange års indsats på cykelområdet,« siger Magnus Heunicke i en skriftlig kommentar.

I Cyklistforbundet er man godt tilfreds med regeringens nye strategi. Direktør Klaus Bondam mener, at cykelstrategien kan være første skridt mod, at Danmark igen bliver verdens førende cykelnation.

»Vi er rigtig glade for, regeringen har et seriøst fokus på at styrke den danske cykelkultur. Det er et løfte, der er blevet indfriet i forhold til regeringsgrundlaget, hvori det står, at man vil have et klart fokus på at gøre cyklisme til et af danskernes foretrukne transportformer,« siger Klaus Bondam til Berlingske Nyhedsbureau og fortsætter:

»Fokusområderne i strategien lever op til Cyklistforbundets forventninger de kommende år. Hvis ambitionerne i dette udspil bliver realiseret, kan Danmark genetablere sin position som verdens bedste cykelland,« siger han.

I den nye strategi er der blandt andet afsat 180 millioner kroner til supercykelstier og cykelparkering, mens der er afsat 175 millioner kroner til nye initiativer på vejnet i både stat og kommune.

Klaus Bondam mener, at de trecifrede millionbeløb ser pænt ud på papiret, men i virkeligheden, kommer man ikke langt for de afsatte beløb.

»De penge, der er afsat, forslår som en skrædder i helvede i forhold til det virkelige behov,« siger han.

»Der er behov for enorme cykelinfrastrukturinvesteringer. Det er dog en begyndelse, og nu vil vi sikre os, at strategien bliver ført ud i livet. For danskerne vil gerne cykle, hvis det er let og attraktivt, og derfor skal fokus holdes på konkrete indsatsområder som bedre og sikker cykelparkering ved stationer og knudepunkter,« siger Cyklistforbundets direktør.