Danmark får færre dygtige elever

Hvor er de dygtige danske skoleelever? Danmark har færre rigtigt dårlige elever end OECD-gennemsnittet, men vi mangler også de virkeligt dygtige elever.

Drengene er stadig de dygtigste til matematik, men der bliver færre og færre af de skrappe regnedrenge, og for pigerne står det ikke bedre til. Samlet set klarer de danske elever sig dårligere i matematik i 2012, end de gjorde i 2003, da matematik sidst var i fokus i PISA-undersøgelsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mertens, Kerstin
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der sidder færre og færre meget dygtige elever i klasseværelserne i de danske folkeskoler og privatskoler. 

I 2013 var 15,9 procent af de danske elever i PISA-undersøgelsen så dygtige til matematik, at de klarede undersøgelsen til topkarakter. I PISA-undersøgelsen for 2012, som her til formiddag offentliggøres i alle 65 deltagerlande, er det kun 10 procent af de danske elever, der ligger i toppen.

»Det har aldrig interesseret os særligt meget, vi har aldrig sat os mål for det, og vi har ikke vidst, hvordan man gjorde,« siger Stefan Hermann, der er rektor på Professionshøjskolen Metropol og var formand for VK-regeringens talentarbejdsgruppe i 2011.

Opgør med sort skole 

Årsagen er, mener Stefan Hermann, at vi herhjemme stadig bærer et traume efter tidligere tiders autoritære skole.

»Dansk uddannelseskultur og pædagogisk kultur har i dag fundet sit leje efter opgøret med Den Sorte Skole. Den gang gjorde vi op med opdeling af elever og den hårde disciplin. Siden da har vi haft det meget vanskeligt med at sætte mål for, hvordan vi stimulerer de mest dygtige, de mest talentfulde og de mest flittige.«

Drengene er stadig de dygtigste til matematik, men der bliver færre og færre af de skrappe regnedrenge, og for pigerne står det ikke bedre til. Samlet set klarer de danske elever sig dårligere i matematik i 2012, end de gjorde i 2003, da matematik sidst var i fokus i PISA-undersøgelsen.

STEMMER PISAS BILLEDE AF DEN DANSKE SKOLE MED DIT SYN PÅ SKOLEN? SKRIV DIN MENING TIL BOJ@BERLINGSKE.DK PÅ MAX 500 ANSLAG MED FORNAVN, EFTERNAVN, HJEMBY OG GERNE FOTO. SÅ BRINGER VI UDVALGTE LÆSERKOMMENTARER PÅ B.DK OG I AVISEN. DESUDEN KAN DU I MORGEN, ONSDAG KL. 12, STILLE SPØRGSMÅL TIL PROFESSOR NIELS EGELUND LIVE HER PÅ B.DK.

Også få dygtige læsere

Der er ikke meget trøst at hente i læsning og naturfag, hvor vi også har en mindre andel af de dygtige elever, der klarer sig så godt, at de placerer sig på et af de to højeste niveauer i PISA.

I stedet kan vi skele misundeligt mod Asien, hvor mere end hver femte elev i de bedste lande præsterer på topniveau. I Shanghai er det endda hver femte elev, der præsterer på topniveau, i alle tre discipliner og ikke kun i én af dem.

 Skal man fremme talent, mener Stefan Hermann, at man enten kan dele eleverne op i A- og B-hold - hvilket, han dog ikke selv mener, skaber særligt gode resultater - eller man kan give de dygtigste elever flere udfordringer i klassen.

»Jeg mener godt, at man inden for enhedsskolens ramme kan differentiere undervisningen og sikre, at de dygtige elever får de rigtige udfordringer. Man kan arbejde mere med berigede læreplaner. Og hvis man kan differentiere nedad, som man gør i dag, så kan man også differentiere opad. Men det er et langt sejt træk. For det handler om at gøre dansk pædagogisk kultur langt mere ambitiøs - ikke bare på midtergruppens vegne, men også på de dygtigstes vegne,« siger han.

Som en trøst har vi sammenlignet med OECD-gennemsnittet færre elever, der er så fagligt svage, at de ikke magter at opnå niveau 2 i PISA-undersøgelsen. Den fagligt svageste gruppe udgør i Danmark 16,8 procent, hvilket dog er flere end i PISA 2003, hvor matematik sidst var i fokus.   


STEMMER PISAS BILLEDE AF DEN DANSKE SKOLE MED DIT SYN PÅ SKOLEN? SKRIV DIN MENING TIL BOJ@BERLINGSKE.DK PÅ MAX 500 ANSLAG MED FORNAVN, EFTERNAVN, HJEMBY OG GERNE FOTO. SÅ BRINGER VI UDVALGTE LÆSERKOMMENTARER PÅ B.DK OG I AVISEN. DESUDEN KAN DU I MORGEN, ONSDAG KL. 12, STILLE SPØRGSMÅL TIL PROFESSOR NIELS EGELUND LIVE HER PÅ B.DK.