I 2018 er det 35 år siden, at den lille elbil Hope Whisper blev præsenteret i Forum i København. Bilen, der var en af de første af sin slags, og hvis præsentation blev fulgt med stor årvågenhed fra både presse og den daværende statsminister, Poul Schlüter, fik dog den helt forkerte start. Bilens testkører fik ikke trådt på bremsen, og så endte den danske elbil sin første offentlige optræden med snuden i en barriere. Siden er det ikke gået meget bedre for elbiler i Danmark, der har svære vilkår, selv om Danmark ofte omtales som et foregangsland for grøn energi.
Mens de øvrige lande, vi normalt sammenligner os med, har fået flere og flere el- og hybridbiler de seneste år, har Danmark oplevet en stor tilbagegang siden 2015 på området. Dengang blev der solgt knap 5.000 el- og hybridbiler på ét år. I 2016 var tallet cirka 1.400, og på de første fem måneder af 2017 er der blot blevet indregistreret 82 biler i Danmark, der kan køre på el. I samme periode er der blevet indregistreret flere end 21.000 elbiler i Norge – cirka 140 om dagen.
Ifølge direktøren for De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen, er der særligt én årsag til, at salget af el- og hybridbiler i Danmark står så svagt: Registreringsafgiften.
»Vi mener, at registreringsafgiften har en betydning for udbredelsen af el- og hybridbiler på markedet. Der er brug for en reform på registreringsafgiften, så kunderne får større lyst til at købe mere miljørigtige biler,« siger Gunni Mikkelsen.
Den danske registreringsafgift har længe været et politisk varmt emne. Frem til 2016 var elbiler fritaget for at betale registreringsafgift, og i 2015 blev der solgt rekordmange el- og hybridbiler. Henover 2016 og 2017 er registreringsafgiften på elbilerne dog blevet indfaset, hvilket har betydet, at bilerne er blevet dyrere. I 2016 og 2017 har der været et stort fald i antallet af indregistreringer af elbiler, og derfor mener Gunni Mikkelsen, at man hellere skulle lave registreringsafgiften om, så den ikke længere fastsættes ud fra bilens pris i kroner og ører.
»Vi skal ændre systemet, så det ikke er bilens værdi, men derimod miljøpåvirkningen, der har betydning for, hvor meget registreringsafgiften er på. Gør man det, øger man incitamentet til at købe el- og hybridbiler,« lyder det fra Gunni Mikkelsen.
I Norge, hvor der blev solgt 21.068 el- og hybridbiler på de første fem måneder af 2017, har elbiler siden 2013 været frataget registreringsafgiften. Sidste efterår blev aftalen forlænget, så afgiftsfritagelsen gælder frem til 2020.
I Danmark skal der betales 20 procent af den normale registreringsafgift, hvis man køber en elbil i 2017 eller 2018. Derefter stiger satsen til 40 procent i 2019, 65 procent i 2020, 90 procent i 2021, og fra 2022 skal den fulde registreringsafgift betales, selv om man køber en elbil.
Skatteminister Karsten Lauritzen (V) forklarede, da den daværende Venstreregering sammen Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre i 2015 besluttede at genindføre registreringsafgiften på elbiler, at det handlede om penge. Afgiftsfritagelsen havde kostet statskassen 650 mio. kroner, og det var penge, der ikke kunne blive fundet på Finansloven fremadrettet, sagde ministeren.