Dårligt samarbejde risikrerer at føre til flere forsinkelser i Banedanmark-milliardprojekt

Både tidsplan og økonomi risikerer at skride i togsignalsprojekt til knap tyve milliarder kroner. Projektet er allerede forsinket og nu frygter Banedanmark nye forsinkelser.

Signaler tog togsignaler Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto: Tao Lytzen/Banedanmark

Samarbejdet mellem den franske leverandør Alstom og Banedanmark slår revner, skriver Ingeniøren.

Virksomheden vandt i 2012 kontrakten på at udskifte de gamle togsignaler med nye øst for lillebælt. Men ikke alt kører på skinner i signalarbejdet.

Projektet til 19, 6 milliarder kroner er allerede forsinket, og Banedanmark har siden efteråret haft ugentlige korrespondancer med Kammeradvokaten om projektets fremdrift.

Banedanmark skriver i sit nyeste notat om projektet, at Banedanmark har ’varierende tillid til leverandørenes overholdelse af tidsplanerne’ hvorfor der ifølge notatet ikke kan ses bort for risikoen for nye forsinkelser.

I forligskredsen bag signaludskiftningen vækker sagen bekymring hos Villum Christensen, transportordfører for Liberal Alliance:

»Hvis vi allerede på dette stadie i processen har konflikter på et niveau, som kræver ugentlige samtaler med Kammeradvokaten, så udgør det en ekstra bekymring i spørgsmålet om, hvorvidt tidsplanen og økonomien i sidste ende holder,« siger han til Ingeniøren.

Kim Normann Andersen, professor på Institut for IT-Ledelse ved CBS er ikke overrasket over, at den landsdækkende udskiftning af togsignalerne byder på vanskeligheder.

»Vi har både tidsmæssigt og økonomisk at gøre med et ekstremt stort projekt med mange interessenter. Projektet er måske ikke dømt til at få problemer, men det er ikke overraskende, at de opstår. Spørgsmålet er, om systemet nogensinde kommer til at virke, eller om det må skrottes. Risikoen stiger med kompleksiteten i projektet, og alt er skaleret op her,« siger han til ingeniøren.

Alstoms administrende direktør, Christian Algreen-Ussing ønsker ikke udtale sig om samarbejdet med DSB, men siger til ingeniøren at han vil tage en dialog med Banedanmark og »sammen tage de fornødne tiltag.«