"Dårlig opdragelse" er lærernes gratis omgang

Der er andre årsager end dårlig opdragelse til, at de danske klasselokaler er fyldt med urolige elever. Det mener elevernes formand.

Sanne Bording
Sanne Bording er lærer på Strandgårdskolen. Her har hun lektiecafe for 7. klassetrin på skolebiblioteket. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Snak, grin og råb ødelægger undervisningen i landets klasselokaler. Syv ud af ti skolelærere mener, at de urolige børn er et resultat af forældrenes mangelfulde opdragelse, viser en rundspørge foretaget af Berlingske Research.

Formand for Danske Skoleeever, Troels Boldt Rømer, anerkender problemet, som noget, der skal tages seriøst.

Han ser dog samtidig kritikken som "en gratis omgang fra lærerne".

Lærerne er ikke gode nok

- Jeg synes, at det er lidt mere interessant at kigge på hvilke faktorer, der ellers spiller ind. Den ene er undervisningsmiljøet, den anden er, at du har nogle lærere, som ikke er gode nok til at fange elevernes interesse, og så er folkeskolen for standardiseret, siger han.

Skoleelevernes formand ser det som et problem, at fremtidige tømrere, bankfolk og designere undervises på samme måde.

- Vi skal gøre folkeskolen mere interessant for eleverne og efteruddanne lærerne, så de kan udnytte den energi, eleverne har i skolen, i stedet for at det bliver ”nu må I ikke snakke og råbe højt” og ”I må helst ikke larme”.

Troels Boldt Rømer foreslår undervisningsassistenter som en løsning, eller at sætte klassekvotienten ned til 22.

Straf giver bagslag

Professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitet foreslår straf som en måde at komme uroen til livs. Formanden for eleverne mener dog ikke, at det vil have en synderlig virkning på de urolige elever.

- Jeg tror, der vil ske det, at de vil tage afstand fra skolen, og de vil føle det som et sted, hvor de er spærret inde i stedet for et sted, hvor det er fedt at være, og hvor man virkelig bliver motiveret. Det tror jeg, vil give totalt bagslag, siger Troels Boldt Rømer og fortsætter:

- Man bliver simpelthen nødt til at få lavet en skole, der anerkender elevernes forskellige undervisningsbehov og lærere, der bruger moderne undervisningsmetoder, og som er moderne i deres måde at henvende sig til eleverne på.