Da et helt gymnasium gik offline

Hvad sker der, når man en hel dag ikke må bruge telefon og internet i skolen? Det satte Det frie Gymnasium i København sig for at finde ud af, da de onsdag i sidste uge loggede af nettet.

HF-elever fra 1. Q på Det frie Gymnasium spiser frokost, imens de snakker om, hvordan det har været ikke at kunne gå på internettet eller bruge deres telefoner i skolen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malene Anthony Nielsen

Ingen kunne tjekke Facebook, Instagram og Snapchat. Ingen kunne melde fra til chefen om arbejde efter skole. Og ingen kunne google sig til et svar.

For Det frie Gymnasium havde bestemt, at der hele dagen skulle være et »total shutdown« for internet og smartphones.

Berlingske besøgte sidste onsdag et gymnasium, hvor livlinen til omverdenen var taget fra dem.

Klokken 8.32 – Mobilerne afleveres

På bordet foran matematiklærer Ela Ugur Yildirim stod der en sort kasse, hvor der var skrevet 1.C på.

Eleverne var lige mødt ind, da de blev bedt om at aflevere deres mobiltelefon. Herefter stod pedellen for at passe på alle skolens telefoner, indtil dagen var omme.

Lærerne var også uden telefon, og Ela Ugur Yildirim var udfordret fra start, da klassen ikke har et ur. Hun plejer nemlig at bruge telefonen som ur.

Onsdag morgen skulle klassen lære om substitutionsmetoden. Altså noget med to ligninger med to ubekendte.

Undervejs blev der rullet smøger, drukket vand og småsnakket. De fleste fulgte med i, hvad der foregik på tavlen. Og ingen kiggede ned under bordet. For der var ingen telefon, der vibrerede.

Klokken 9.05 – pause!

»Der er pause – klokken er fem over,« udbrød en elev.

Nogle elever fik sig lidt luft på gangen, to piger spillede kryds og bolle på tavlen, mens andre snakkede.

Mobiltelefonen havde nu været utilgængelig i en halv time, og en pige i klassen erkendte, at hun nok ville have tjekket telefonen tre-fire gange, hvis hun havde haft den.

Klassen er normalt en stille en af slagsen, og Ela Ugur Yildirim kunne tydeligt mærke, hvordan eleverne var »nødt til« at snakke med hinanden og ikke kunne »gemme sig« med telefonen i frikvarteret.

Klokken 11.35 – Tre timer uden net

I HF-klassen 1. Q var de godt i gang med dagens kemitime.

På bagerste række sad Aksel Bjørn, der var klar på at gøre en hurtig status.

»Jeg har tit musik i det ene øre, når jeg laver opgaver, og kan bedre koncentrere mig, når jeg ikke bliver forstyrret af de andre i klassen. Så det savner jeg,« sagde han.

Lærer og koordinator på skolen, Mikkel Risbjerg, var sammen med forsker i IT og Læring på Syddansk Universitet, Michael Paulsen, rundt på besøg i nogle klasser.

Skolens »shutdown« skal nemlig bruges som afsæt til at diskutere, hvordan skolen i fremtiden skal håndtere internettet og smartphones i undervisningen.

Mikkel Risbjerg oplever, at elever er meget opmærksomme på at sortere i, hvad de kan bruge i undervisningen. Og når en elev ikke føler, det er relevant, finder eleven på noget andet.

»Undervisningen var ikke bedre i gamle dage, men elever havde dengang ikke mulighed for at zoome ud og fokusere på sin telefon eller nettet. I dag har de altid muligheden for at fodre hjernen med noget andet,« siger han.

Klokken 12.10 - frokostpausen

Dagens mobilforbud blev diskuteret rundt om frokostbordet hos 1.Q-elever.

Generelt er de ikke meget på telefonen, når der er frikvarter, lød det i kor fra eleverne.

Men kort tid efter kom det frem, at:

»Jo jo, nogle gange googler jeg lige noget,« og »jeg tjekker da lige, hvad klokken er«.

De fleste kører også lige tommeltotten henover skærmen, når de er på toilettet og på vej ned af trappen.

Fra frokostfolket lød det også:

»Hvis det er en ekstra krævende time, kan jeg godt lige have brug for en pause til hjernen ved at tjekke telefonen,« sagde en af drengene.

Eleverne var enige om, at forbudsstilen ikke var vejen at gå. Men mere lære dem nogle gode vaner, som de også kunne bruge uden for skolen.

Klokken 15.13 – Telefonerne afleveres tilbage

HF-elev Mickie Malm fra 1. P havde netop fået fri og dermed sin telefon tilbage.

Her var Facebook det første, han skulle tjekke.

»Jeg skulle lige tjekke mit bands facebookside. Det er altid, det første jeg lige tjekker,« siger han og erkender, at han burde være lidt bedre til ikke at hoppe på telefonen i skolen.

SDU-forsker Michael Paulsen vil senere give skolen feedback og gode råd til, hvordan skolen styrker undervisningen og gør den mere tidssvarende i denne digitale æra.