Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Et fladt dæk er de fleste cyklisters værste mareridt, og jagten på den nærmeste cykelpumpe kan ofte være en umulig opgave.
Som en ekstra service har DSB nu installeret 55 cykelpumper på en række S-togstationer omkring København.
Et velment initiativ, men slet ikke ordentligt udført lyder det fra ti cyklister, som b.dk har talt med, og som alle har prøvet kræfter med de nye pumper.
- Det er en udmærket idé, men jeg kunne ikke få det til at fungere. Slangen var umulig at få på ventilen, når den ikke var længere, og man samtidig skulle pumpe selv. Man skulle være to for at få det til at virke, siger medicinstuderende Alfa Emilie, der jævnligt parkerer ved Københavns Hovedbanegård.
De nye pumper står ved cykelparkeringerne på de fleste S-togstationer. Initiativet skal gøre det mere attraktivt at kombinere cykelturen med togrejsen.
DSB: Det tager tid
Hos cyklisterne er det især kombinationen af den korte slange og fodpumpen, der volder problemer.
Men den problematik afviser DSB, der netop mener, at den korte slange skal sørge for, at den sårbare ventil ikke ender på jorden, og derfor er en forudsætning for, at pumpen virker.
- Man skal jo holde cyklen og pumpen samtidig, det kan være en kunst for nogen. Men vi mener, at den virker. Det skal være nogle bittesmå hjul, hvis den ikke skal fungere. Men det kan godt være, at man de første gange lige skal finde ud af, hvordan den fungerer, siger Anne Pilegaard, S-togsansvarlig hos DSB.
Hun mener derfor, at cyklisterne skal vænne sig til systemet med de nye pumper.
Pumperne virker ikke
Men ifølge flerecyklister, som vi har talt med, er det ikke alene et spørgsmål om øvelse. Flere har oplevet, at pumperne langt fra fungerer hver gang.
- Der kom næsten ingen luft ud, selvom jeg pumpede løs, og så var slangen alt for kort, siger ingeniør Niels Overheu.
Luise Friborg Christophersen har haft samme oplevelse:
- Jeg har været forbi flere gange, men det tog meget lang tid at få den til at fungere, og da jeg fandt ud af det, kom der ikke noget luft ud. Pakningen var slidt og passede ikke på ventilen.
Selvom cyklisterne oplever store problemer med de nye cykelpumper, skal de dog ikke forvente at se forbedringer foreløbig.
- Det kommer an på, om der reelt er et problem. Hvis der er det, vil vi gøre noget ved det. Men vi mener sådan set, at den fungerer, siger Anne Pilegaard hos DSB. De nye pumper er blevet finansieret af et reklamefirma.
Artiklen er skrevet i samarbejde med journaliststuderende på Roskilde Universitet.