Cykelsti vil ændre Frederiksberg Allé markant: Partier åbne over for at skrotte adskillige p-pladser på én betingelse

Politikerne på Frederiksberg har forpligtet sig selv til at etablere en cykelsti på Frederiksberg Allé, men politikere og forvaltning er overbevist om én ting: Det bliver ikke smertefrit for bilisterne i området.

De såkaldte promenadefortov optager en del af pladsen på Frederiksberg Allé. Inden for en overskuelig årrække skal cykelstier også præge den ikoniske allé, mener politikere på Frederiksberg Rådhus. Arkivfoto: Linda Kastrup Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når vi taler om ikoniske alleer, bevæger Frederiksberg Allé sig i de allerhøjeste luftlag.

Den har sin egen lampe og sine egne bænke. Træerne er sågar kandelaberklippede, så de får deres eget frederiksbergske udtryk.

Den ikoniske allé har alt – bortset fra et stykke asfalt, der er helt almindeligt i hovedstaden: En cykelsti.

Socialdemokratiet foreslog 27. september i magistraten at etablere en cykelsti, men forvaltningen anbefalede at udskyde beslutningen, indtil den har et bedre overblik over konsekvenserne.

Forvaltningen slog imidlertid en ting fast: Politikerne på rådhuset kommer ikke udenom enten at ensrette alleen eller at nedlægge adskillige parkeringspladser.

Ensretningen vil ifølge forvaltningen skabe et yderligere pres på de omkringliggende veje.

Den anden løsning vil betyde, at kommunen skal nedlægge 170 parkeringspladser i et område, hvor det i forvejen er svært at finde parkering.

Politikerne på Frederiksberg er dog enige om, at noget må gøres:

»Frederiksberg Allé er ikke tilstrækkelig sikker for cyklister i sin nuværende form,« siger Gunvor Wibroe, socialdemokratisk medlem af kommunalbestyrelsen.

Den dyre løsning

Partierne har ikke lagt sig fast på en endelig model. Gunvor Wibroe siger dog:

»Hvis valget står mellem cykelsti og parkeringspladserne, må parkeringspladserne vige. Til gengæld ønsker vi at undersøge, om vi kan etablere en parkeringskælder nær runddelen.«

De Konservatives rådmand, Nikolaj Bøgh, ønsker også, at p-pladserne bliver fjernet fra alleen og placeret i en p-kælder. Det ville være den »ideelle« løsning på sigt, men den er bekostelig og vil tage tid, siger han.

De Radikales Lone Loklindt er også tilhænger af en parkeringskælder, selvom anlæggelsen kan medføre »store« gener for beboerne i området.

Nikolaj Bøgh er medlem af kommunalbestyrelsen på Frederiksberg. Han ser positivt på muligheden for en parkeringskælder under Frederiksberg Runddel, men det bliver ikke helt nemt, siger han. Arkivfoto: Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere

Gunvor Wibroe mener ikke, at tidsperspektivet er en stor forhindring:

»I budgettet for 2021 vedtog et flertal at bygge en p-kælder bag rådhuset. Allerede nu er der et stort hul bag rådhuset. Det er et eksempel på, at det godt kan gå relativt hurtigt,« siger socialdemokraten, og understreger, at det skal ske med borgerinddragelse.

Usikker på nemmeste løsning

Ifølge referatet fra 27. september tager forvaltningen ikke stilling til muligheden for at etablere en parkeringskælder under Frederiksberg Runddel. Forvaltningen konkluderer dog, at der ikke kan findes andre p-pladser på veje i området.

Forvaltningen oplyser desuden, at der skal arbejdes videre med en analyse af ensretningen af alleen, før politikerne træffer beslutning om en cykelsti.

Ifølge Nikolaj Bøgh er det også en ensretning af alleen, som er mest realistisk på kort sigt. Forvaltningen skriver, at en ensretning vil kræve en ændring bussernes køreplan.

»Det springende punkt er busserne. I det øjeblik, vi begynder at ændre på busdriften, har det konsekvenser for hele hovedstadsområdet. Her bliver vi nødt til at høre Movia, om det overhovedet kan lade sig gøre,« siger den konservative politiker, der også peger på konsekvenserne for Gammel Kongevej.

En ensretning vil nemlig betyde, at trafikken vil stige i begge retninger på Gammel Kongevej.

»Jeg kan godt frygte, at Gammel Kongevej ikke kan klare presset. Men det er selvfølgelig et aspekt, vi skal undersøge nærmere,« siger Lone Loklindt fra De Radikale.

Ifølge forvaltningen kan en cykelsti »tidligst« blive etableret i 2024.