Cykelklub: »Det er jo cyklisterne, der er de værste«

Hvem er egentlig de største bøller, når motionscyklister og bilister mødes på landevejene? Cyklisterne, lyder det fra bestyrelsesformanden i Team Rødovre Cykelklub. Men der er bestemt også plads til forbedringer hos de firhjulede.

Arkivfoto: Kasper Palsnov Fold sammen
Læs mere
Foto: Kasper Palsnov
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Indtil sidste år bredte Team Rødovre Cykelklub sig virkelig på landevejene, når motionscyklisterne trænede. Først da et medlem af klubben blev påkørt af en bil, begyndte klubben at køre to og to på landevejene.

»Der skal desværre noget til, før man vågner op,« bemærker bestyrelsesformand i klubben, Jesper Nielsen.

»Det var hans egen skyld, og det fik os til at sige: »Nu stopper det, for ellers går det helt galt«.«

De seneste år er der sket en stigning i antallet af danskere, der trækker i de tætsiddende cykelbukser og spænder den aerodynamiske cykelhjelm på hovedet. Faktisk er mellem 300.000 og 400.000 danskere motionscyklister.

Jesper Nielsen, der udover hobbyen som motionscyklist arbejder som tømrermester, har tydeligt mærket, at mylderet på vejene har ført til flere konfrontationer mellem de tohjulede og de firhjulede trafikanter.

»Og det skal løses på en ordenlig måde. Som cyklist efterlyser jeg forståelse for hinanden. Vi skal selv blive bedre til at indrette os efter færdselsreglerne, for det er vi ikke gode nok til - det ved jeg,« siger han.

»Samtidig skal bilisterne også acceptere, at der ligger så mange og kører på landevejene,« tilføjer Jesper Nielsen.

Kampagner vil gøre en forskel

Cykelformanden hilser nyheden om, at Nordsjællands Politi samt Danmarks Cykle Union (DCU) og DGI alle er på vej med kampagner, der skal mindske konfrontationerne på asfalten.

»Jeg tror, at kampagnerne kommer til at gøre en forskel. For klubberne er enige i, at der skal gøres noget,« siger han.

Hvor DCU og DGIs kampagne skal vejlede og opklare misforståelser om færdselsregler og sikkerhed på vejene, vil politiet samtidig indsætte patruljer og fange synderne på video. Blandt de forseelser, politiet går efter at fange, er manglende reflekser, lys og ringklokker på de dyre racercykler at finde på listen.

Hos Team Rødovre Cykelklub er der styr på lys og reflekser, siger Jesper Nielsen. Men:

»Det er jo en latterlig ting, at vi ikke har en ringeklokke. For kosmetisk og vægtmæssigt betyder det ikke noget at have sådan én på cyklen. Det er noget med, at man tænker: »Nu er jeg cykelrytter, og så behøver jeg ikke ringeklokke«. Og det er jo sindssygt,« erkender Jesper Nielsen.

Bilister skal også kigge indad

Selv om der er nok fejl at pege på blandt cyklisterne, er der også god grund til, at politiet kigger på bilisterne, mener Jesper Nielsen.

»Selv om vi kører, som vi skal, når vi træner, er bilisterne ofte aggressive og råber. De værste tilfælde er der, hvor bilisten kører helt tæt på og decideret generer os verbalt,« siger han.

Han fremhæver, at der eksempelvis ikke er den slags konfrontationer i sydeuropæiske lande, selv om der er masser af spandexklædte cyklister under de varme himmelstrøg.

»Derfor skal bilisterne skal også kigge indad. Det er provokerende at se en bilist, der sidder og råber, samtidig med at vedkommende taler i mobiltelefon,« siger Jesper Nielsen.

»Men det er jo cyklisterne, der er de værste. I alle de år har vi bare ligget og flydt på landevejene - og vi skal altså lære at trække ind,« tilføjer han.