Computerspil mod krigstraumer

Dansk forskningsprojekt vil bruge computerspil til at behandle posttraumatiske stressforstyrrelser hos udstationerede soldater.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da seniorsergent i flyvevåbenet Jan Mickelborg kom hjem fra Irak i 2004, havde han set mange ting, som »ikke var ret morsomme«, uden at én bestemt hændelse træder frem som særligt voldsom.

Som forbindelsesofficer ved siden af opgaven som regnskabsfører for Dancon var han på vejene konstant. Over 25.000 kilometers kørsel blev det til på seks måneder.

»Jeg har set folk blive slået ihjel, og jeg har lært, at fjenden kan være alle vegne. Det sidder stadig i kroppen på mig at være konstant på vagt,«, siger Jan Mickelborg, der i dag har diagnosen PTSD, posttraumatisk stresssyndrom.

På opfordring af sin fagforening, Centralforeningen for Stampersonel, er han gået med i et projekt til udvikling af et dansk computerspil til behandling af de soldater, som oplever psykiske problemer efter en udsendelse.

»Det er meget forskelligt, hvordan soldaten reagerer på stresssymptomerne. Nogle kan bearbejde dem selv eller med kollegers hjælp, men hos enkelte udvikler det sig til en alvorlig psykisk lidelse,« siger Birthe Ritter, projektleder i Games for Health, et toårigt projekt med bred deltagelse fra dansk forsvar, forsknings- og erhvervslivet.

Virkelighedstro spilProjektets mål er at udvikle et computerspil, som lader soldaten gennemleve situationer, der minder om oplevelserne på Balkan eller i Irak og Afghanistan.

»Det mærkes i kroppen, før man selv opdager det. Den har lært, at truslen lurer i det uventede, og der skal ikke mere til end et vejarbejde og kø på motorvejen for at trigge en reaktion hos mig,« siger Jan Mickelborg, der var flere år om at nå frem til, at hans sygemelding med stresssymptomer ikke skyldtes et job med stort ansvar, men at det var en efterreaktion på udstationeringen i Irak.

Med god hjælp fra Forsvarets psykologer er han nået frem til at kunne fungere i en hverdag, hvor han »bare« bliver træt og har ondt i kroppen i flere dage efter en tur op og ned ad Strøget eller en juleaften med familien.

»Men for nogle år siden var jeg ved at pakke min rygsæk og gå fra det hele,« siger han, som i dag arbejder i fleksjob 12 timer om ugen på kasernen i Høvelte, selv om han kunne gå af med fuld pension.

Traumebehandlingsspillet ventes at ligge færdig i prototype inden årets udgang. Det udvikles i et samarbejde mellem tre danske spilselskaber, som har erfaring med læringsspil.

»Udfordringen er at skabe en oplevelse, der både fungerer som spil og som læringsforløb. Og i denne sammenhæng er det særligt vigtigt at gøre det så fintfølende, at man ikke indlærer det forkerte,« siger Simon Egenfeldt-Nielsen, direktør i Serious Games Interactive.

Han har skrevet ph.d.-afhandling som psykolog om brugen af IT i læring, og senere udviklet bl.a. spilserien Global Conflict til større skolebørn om verdens brændpunkter. I første omgang er Games for Health henvendt til krigsveteraner, som har udviklet kroniske stresslidelser. Men målet er at udvide målgruppen, så det kan tilbydes til alle hjemvendte soldater. Der er også interesse i konsortiet for at udvikle spillet til behandling af andre traumeramte.

»Lige nu er der forståeligt fokus på soldaterne. Vi ser et perspektiv i at få et behandlingsredskab til andre erhvervsgrupper, som også er i høj risiko for at blive udsat for traumatiske hændelser,« siger Rikke Høgsted, chefpsykolog i Falck Healthcare, der er med i konsortiet bag Games for Health.

»Socialrådgivere og buschauffører er udsat for trusler i deres job. Politifolk og fængselsbetjente mødes ofte af vold, og vores egne falckreddere og brandmænd er vidner til voldsomme ulykker. Spillet kunne blive et tilbud til dem oven i de udmærkede redskaber, vi allerede har,« siger Rikke Høgsted.

 I sidste ende kan traumespillet blive et tilbud til almindelige mennesker, som er ofre for vold eller ulykker eller på anden måde påvirkes af stærke oplevelser, de ikke selv kan slippe igen. Hvert år får over 40.000 danskere krisehjælp. »Vi regner med om to år at have en prototype rettet mod krigsveteraner. Der skal flere investeringer til at gøre spillet klar og videreudvikle det til partnerne i projektet,« siger Birthe Ritter.