En stor andel danske butiksansatte, der er medlemmer hos HK Handel, oplever ubehøvlede kunder.

Det viser en undersøgelse udarbejdet af TeamArbejdsliv for HK Handel, som 2.302 erhvervsaktive butiksansatte har svaret på.

Otte ud af ti af de butiksansatte i undersøgelsen har oplevet, at kunder har talt grimt eller nedsættende til dem inden for de seneste 12 måneder. 21 procent svarer, de oplever det dagligt eller ugentligt.

14 procent svarer, at de har oplevet verbale trusler fra kunder.

»Det er helt uacceptabelt, at så mange ansatte bliver behandlet dårligt af kunderne. Det går hårdt ud over arbejdsmiljøet, når man skal stå model til grimme kommentarer eller endda trusler,« siger formand for HK Handel, Mette Høgh, ifølge en pressemeddelelse.

Formanden mener, at arbejdsgiverne bør tage mere ansvar.

»Vi har selv lavet et kæmpe oplysningsarbejde i form af kampagner for at sætte fokus på kundernes dårlige opførsel. Men nu er arbejdsgiverne simpelthen nødt til at tage det alvorligt. Medarbejderne skal ikke gå rundt med ondt i maven og i frygt for at blive overfuset, uden at ledelsen løfter en finger«, siger Mette Høgh.

Også kontoransatte og lagermedarbejdere, der er medlemmer af HK Handel, har deltaget i undersøgelsen. Her ser tallene dog ikke nær så negative ud.

50 procent af de kontoransatte og 38 procent af lageransatte har oplevet at blive talt grimt eller nedsættende til af kunder.