Bryggeriforening: Bøder er overflødige

Reglerne for alkoholreklamer fungerer upåklageligt allerede, mener direktøren for Bryggeriforeningen, der kalder bøder ”overflødige.”

Foto: Brian Bergmann / Scanpix (arkiv)

Der er ingen grund til at give bøder til alkoholfirmaer, som ikke overholder god reklameskik. For langt de fleste firmaer ændrer deres markedsføring, så snart de får kritik fra Alkoholnævnet.

Det siger Niels Hald, direktør for Bryggeriforeningen og bestyrelsesmedlem af Alkoholnævnet.

- I de ni år Alkoholnævnet har eksisteret, har der været omkring 100 sager, hvor alkoholfirmaer ikke har levet op til reglerne for, hvordan man bør sælge sine produkter. Og i langt de fleste tilfælde følger virksomhederne afgørelserne, når de får kritik. Derfor er en bødestraffe overflødige, siger han.

- Derudover arbejder Alkoholnævnet tæt sammen med forbrugerombudsmanden, som kan rejse sager ved Sø- og Handelsretten, hvis han mener, alkoholvirksomhederne bryder reglerne. Så der er ingen grund til at indføre yderligere sanktionsmuligheder, tilføjer Niels Hald

Kritik ikke nok
Direktørens udtalelse kommer efter, at Alkoholpolitisk Landsråd, som arbejder med at forebygge alkoholmisbrug, i dag foreslår i Berlingske Tidende, at man indfører bødestraf til alkoholfirmaer, som trykker provokerende, misvisende eller stødende reklamer.

Hos Alkoholpolitisk Landsråd mener man nemlig ikke, at det er nok kun at udtale kritik af de firmaer, der overskrider grænserne for god markedsføring:

- Kritik preller af på alkoholfirmaer. Eksempelvis har Cult og Carlsberg brudt reglerne for reklamering flere gange. Derfor bør politikerne indføre, at alkoholproducenterne får en bøde, der kan mærkes, når de overskrider reglerne for god markedsføring, siger Johan Damgaard Jensen, generalsekretær i Alkoholpolitisk Landsråd

Ingen sanktionsmuligheder
Som reglerne er i dag, klager Alkoholpolitisk Landsråd over grænseoverskridende reklamer til Alkoholnævnet, som så efterfølgende kan vælge at udtale en kritik af alkoholfirmaerne.

Men der følger ingen bøde med kritikken. Og det vil Alkoholpolitisk Landsråd alstå lave om på:

- Vi er kommet dertil, at vi må erkende, at regelsættet ikke er stærkt nok, når det bliver brudt gang på gang. Ankenævnets sanktionsmuligheder er ikke-eksisterende, og derfor er der ingen afskrækkende effekt over for firmaerne, siger Johan Damgaard Jensen.