Brud med grøn udvikling: Nye biler udleder mere CO2 end før

Siden 2010 er nye biler i EU blevet stadigt mere klimavenlige. Men i 2017 stoppede den grønne bil-udvikling. Danskerne køber noget nær Europas mindste biler.

Kø på motorvej i det nordlige Tyskland. Fold sammen
Læs mere
Foto: MARKUS SCHOLZ
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens regeringen er ved at lande et energiforlig, der skal reducere vores CO2-udledninger,  ankommer der klima-uvenligt nyt om europæernes biler.

Det viser sig nemlig, at de milllioner af nye biler, som borgere i EU-lande købte i 2017, i gennemsnit udleder mere CO2 end de biler, som europæerne købte året før.

Det oplyser det europæiske miljøagentur EEA.

Den gennemsnitlige udledning af CO2 fra en ny bil købt i EU i fjor steg således med 0,4 procent i forhold til 2016 og er nu på 118,5 gram pr. kørt kilometer.

Dermed bliver det vanskeligere for bilfabrikanterne at nå det erklærede EU-mål om gennemsnitligt 95 gram udledt CO2 pr. kørt kilometer i nye biler i 2021, vurderer EEA.

Stigningen i helt nye bilers udledninger skal tilmed ses på baggrund af et ellers markant fald på 16 procent i europæiske bilers udledninger siden 2010.

Danmark ligger dog klart i den »grønne« ende med over 15 procent lavere udledninger pr. kilometer i nye biler i forhold til i tunge udledningslande som Tyskland og Polen. Det skyldes utvivlsomt de mange nye minibiler på danske veje.

Målt på vægt køber danskerne sammen med grækere og maltesere i dag de mindste biler i EU, mens svenskerne køber de tungeste.

En ny bil købt i Danmark i fjor udledte i gennemsnit 107 gram CO2 pr. kilometer. I både Tyskland og Polen var tallet godt 127. I Sverige godt 122.

Men Danmark skiller sig også ud på et andet område. Vi er således det eneste EU-land, hvor antallet af nyregistrerede dieselbiler steg markant i fjor: med 6,9 procentpoint.

I EU som helhed blev der i 2017 solgt flere benzin- end dieselbiler, og det er ikke set før i den periode, hvor miljøagenturet har ført statistik på området.

Samtidig understreger EEA, at forskellen i brændstoføkonomi mellem nye diesel- og benzindrevne biler er faldet støt gennem årene og nu er minimal, dog fortsat svagt i dieselbilers favør.

Alt i alt købte EU-borgerne hele 15,1 millioner nye biler i fjor. Det er det højeste antal siden 2007. Blandt de nyindkøbte biler var 1,5 procent plug-in hybrid- eller elbiler.