Bornholm beder om transportstøtte til færgen

Bornholms borgmester og Danish Crown vil have transportstøtte fra staten for at ikke at miste virksomheder og arbejdspladser.

M/S Hammerodde sejler mellem Rønne og Køge Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kriseramte Bornholm har brug for en hjælpende hånd fra staten, hvis ikke øen skal fortsætte med at miste virksomheder og arbejdspladser, skriver Bornholms borgmester, Winnie Grosbøl (S), sammen med bornholmske virksomheder og den store slagterikoncern Danish Crown i et usædvanligt brev til transportminister Magnus Heunicke (S) ifølge Politiken.

Borgmesteren beder om et møde med ministeren for at undersøge muligheden for at få statslig støtte til at nedsætte de høje omkostninger til færgetransport af varer til og fra øen. Ellers risikerer Bornholm at blive ramt af endnu større udvandring end i dag, mener Winnie Grosbøl.

»Vi bevæger os lige lidt for tæt på klippekanten. Vi skal ikke have en tunnel. Vi skal ikke have en bro, men vi vil have en færge, som er til at betale, og det er altafgørende for øen at få Christiansborg til at forstå det. Hvis vi nedsatte billetpriserne på vores færger, kunne vi faktisk have produktionsvirksomheder, og så kunne vi udvikle vores fødevareindustri og turistbranche, og så ville vi faktisk være mere selvbærende,« siger hun til Politiken.

I brevet fremhæves det, at Bornholms Kommune og Danish Crown ikke ønsker statsstøtte til at drive virksomheder på Bornholm. Borgmesteren ønsker at skabe trafikal ligestilling, der indebærer, at det koster det samme at sejle én kilometer, som det koster at køre én kilometer på landevej. Derfor er ønsket en færgetakst, der svarer til prisen på at køre en afstand svarende til Rønne-København - inklusive udgiften til Øresundsbroen.

Det ville mere end halvere den nuværende pris på færgepris og vil ifølge Bornholms Kommune kunne finansieres med et statsligt beløb i størrelsesordenen 70 millioner kroner årligt.

Staten bruger i forvejen omkring 200 millioner kroner årligt på færgebetjeningen af Bornholm.

»I Skotland har man valgt at sidestille vandtransport med landtransport, og det vil sige, at det skal koste det samme kronebeløb, ligegyldigt om det er transport på landevej eller søvej. Vi kan se, at de skotske øer har fået et boost, fordi de har haft passagertal, som er steget med 20 og 30 procent,« siger Winni Grosbøll.

Hun bakkes op af Kenn Ivan Kjellberg, der er formand for Dansk Industri på Bornholm.

»Det koster spidsen af en jetjager at komme til og fra Bornholm. Politikerne på Christiansborg har fået trumfet igennem, at der skal bruges 28 milliarder for at styrke tognettet, men det paradoksale er, at man igen glemmer Bornholm,« siger han til Politiken.