Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
To borgmestre fra de nordlige københavnske forstadskommuner går nu på banen med et helt nyt forslag om, hvad indtægterne fra en betalingsring skal bruges til.
Gladsaxes borgmester Karin Søjberg Holst (S) og Lyngby-Taarbæks borgmester Søren P. Rasmussen (V) vil arbejde for, at provenuet fra bompengene bliver anvendt på nye metrolinjer eller letbanelinjer i Storkøbenhavn til gavn for væksten og mobiliteten i hele hovedstadsområdet.
Letbanen langs Ring 3 skal ikke køre isoleret
Udgangspunktet er, at en ny letbane langs Ring 3 mellem Lundtofte og Ishøj/Brøndby vil stå klar i 2020. Og den nye letbane bør ifølge de to borgmestre forbindes med S-banen og Metro Cityringen i København, når bilisterne skal til at betale op til 25 kr. for at køre ind og ud af København.
- Det er borgerne i hovedstadsregionen, der kommer til at betale hovedparten af de penge, som en trængselsring vil indbringe i afgifter. Derfor mener vi grundlæggende, at pengene skal kanaliseres tilbage til borgere og virksomheder i hovedstaden. For det er vigtigt, at de oplever, at de til gengæld får en bedre og sammenhængende kollektiv trafik og infrastruktur, siger Søren P. Rasmussen.
Tre nye trafiklinjer er kommet på banen
Konkret foreslår borgmestrene en ny kollektiv trafiklinje fra Ny Ellebjerg til Brøndby Strand via Hvidovre Hospital og Brøndby Stadion. En anden linje skal gå fra Nørrebro Station til Brønshøj-Husum og videre til Herlev Hospital og Gladsaxe Trafikplads.
En tredje linje skal ifølge det nye forslag forbinde Nørre Campus og Metro Cityringen med Gentofte Hospital, Lyngby og Danmarks Tekniske Universitet, lyder det fra Karin Søjberg Holst.
- Der er stort potentiale i at udbygge metrosystemet og forlænge nogle af linjerne med letbane eller andre højklassede trafikforbindelser for at skabe forbindelse til kommende letbane langs Ring 3. Og på helt langt sigt tror vi, det bliver nødvendigt også at øge kapaciteten af S-tog, siger Karin Søjberg Holst.