Borgmester lover bedre mad til pensionisterne i København

Maden på de københavnske plejehjem er slatten, overkogt eller sej. I en ny tilfredshedsundersøgelse blandt beboerne stikker maden ud som hverdagens største problem. Sundhedsborgmester Mogens Lønborg (K) lover bedre kvalitet på tallerknerne.

De ældre på de københavnske plejehjem er tilfredse med deres bolig og den pleje, de tilbydes. Men maden - den er for ringe.

Det er sundhedsborgmester Mogens Lønborgs (K) konklusion efter at have læst en endnu ikke offentliggjort tilfredshedsundersøgelse blandt beboerne på hovedstadens plejehjem. I undersøgelsen, som Københavns Kommune selv har gennemført, siger 13 procent af de ældre, at de er utilfredse med maden - og det gør måltiderne til plejehjemmenes største problem. Til sammenligning er kun to procent af de ældre utilfredse med personalet.

»Maden er så væsentlig en del af et menneskes liv og sundhed, et højdepunkt på dagen. Og her siger hver syvende, at de ikke er tilfredse. Det er for ringe i forhold til de ambitioner, jeg har,« siger Mogens Lønborg.

Det er både udkogte grøntsager, sejt kød og hele spisesituationen, de ældre udtrykker utilfredshed med, og sundhedsborgmesteren lover derfor at bruge 2007 til at sætte maden i fokus.

Tilfredshedsundersøgelsen afspejler den rapport, som et eksternt konsulentbureau fredag offentliggjorde om forholdene på det udskældte plejehjem Fælledgården. Plejehjemmet kom i voldsomt stormvejr efter skjulte TV-optagelser på DR, som tilsyneladende afslørede omsorgssvigt og nedladende tale fra medarbejderne til beboerne. Men rapporten kan ikke understøtte de anklager:

»Personalet gør det, de kan. Nej, hvor er de søde. Det er utaknemligt at være hjælper, fordi de altid kan gøre mere. Og de kan ikke gøre det bedre,« siger én beboer bl.a. til rapportens forfattere.

Men der er kritikpunkter. Maden og rengøringen halter, og antallet af medarbejdere i aften- og nattetimerne er for lavt, påpeger flere beboere og pårørende. Det betyder, at aktivitetsniveauet lader meget tilbage at ønske. Men:

»Uanset om der var flere penge, så har vi et enormt rekrutteringsproblem. Så vi må gøre dét at tage os af de ældre til en fælles opgave. Der skal i højere grad involveres frivillige; de ældre skal ikke sidde og kede sig. Dér må vi i gang med at tænke kreativt,« siger Mogens Lønborg.

På det menneskelige plan er hovedkonklusionen i de to nye rapporter dog, at både beboere og pårørende er glade for de københavnske plejehjem - også for Fælledgården:

»Det er rart at få konklusionerne sort på hvidt, så ingen kan skyde os i skoene, at vi maler et rosenrødt billede,« siger Fælledgårdens nye forstander, Christian Bartholdy. Rapporten om Fælledgården behandles politisk på sundheds- og omsorgsudvalgets møde på torsdag.