Boom i skolepladser til udlændinge

Willkommen, bienvenue, welcome, siger de på stadigt flere skoler i Danmark. Private skoler udvider med flere pladser til udlændinges børn.

Ud over at være et godt tilbud til nye indbyggere i vores landsdel, der kommer hertil fordi arbejdsmarkedet og arbejdsstyrken konstant bliver mere og mere international, så kan nye klasser - måske en helt ny skole på sigt? - højne niveauet og selvbevidstheden i kommunens øvrige skolevæsen. (Arkivfoto: Scanpix) Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er kommet flere skolepladser til Jürgen, Juliette og James i Danmark. Siden en lovændring i 2010 gjorde det muligt for internationale skoler at oprette filialer, har to skoler benyttet sig af muligheden og skabt plads til flere børn af internationale eksperter. Samtidig har flere danske privatskoler oprettet internationale afdelinger.

Men de kommende år vil regeringen være drivkraften i en yderligere markant udbygning af det internationale skolemiljø i Danmark. Regeringen har således besluttet at søge Det Øverste Råd i EU om tilladelse til at oprette en Europaskole i København. Samtidig undersøger Undervisningsministeriet sammen med Kommunernes Landsforening (KL) mulighederne for at bryde privatskolernes monopol på internationale skolepladser.

»Vores udgangspunkt er, at vi gerne vil styrke oprettelsen af flere internationale skolepladser i Danmark, så vi får forskellige typer af tilbud. Det er lidt pudsigt, at det kun er privatskoler, der må udbyde internationale skolepladser, når alle synes, det er vigtigt. Derfor har vi sammen med KL igangsat et analysearbejde, hvor vi kigger på mulighederne for at etablere internationale linjer i kommunerne. I dag må man ikke, fordi undervisningssproget i folkeskolen skal være dansk,« siger undervisningsminister Christine Antorini (S).

Flere år med lobbyarbejde

Ifølge en rundspørge, som Berlingske Research har foretaget til de 22 internationale skoler, er det kun to skoler, der hidtil har benyttet sig af lovændringen og oprettet en filial af skolen. Et par skoler overvejer at oprette filialer i de nærmeste år, mens de fleste skoler ikke har planer om udvidelse.

Den tyske Sankt Petri Skole i København udvidede i 2010 med en afdeling for de ældste elever og en nyetableret gymnasieafdeling, som ligger nogle minutters gang fra hovedskolen. Det har givet plads til en generel udvidelse, hvor skolen er gået fra to- til tre-sporet op til 6. klasse.

Copenhagen International School (CIS) forøgede elevtallet med 25 procent, da skolen i Hellerup i 2010 udvidede med en ny afdeling på Østerbro for de ældste elever. Det medførte, at skolen på de fleste klassetrin udvidede fra to til tre spor.

»Vi fik lovændringen igennem efter flere års lobbyvirksomhed. Vi har i mange år kæmpet med ventelisteproblemer. For mange internationale familier starter udstationeringen med et jobtilbud, og derefter undersøger de mulighederne for international skole til deres børn. Hvis vi ikke har plads, siger de nej til jobbet,« siger admission officer Thomas Nielsen på CIS.

Pres på de yngste klassetrin

Men den store udvidelse har påvirket efterspørgslen på internationale skolepladser. Rygaards International School i Hellerup har i flere år haft ventelister til alle klassetrin, men det ændrede den store udvidelse på CIS. I dag er der kun venteliste til de yngste klassetrin og flere ledige pladser på de øvrige klassetrin.

»Det giver ingen mening at udvide med en filial nu. Mange internationale medarbejdere i Danmark er i starten af deres karriere og har yngre børn, og derfor er der typisk pres på de yngste klassetrin, men ledige pladser i de ældre klasser. Det gælder her i københavnsområdet og hos de internationale skoler i provinsen, hvor mange har svært ved at fylde klasserne op,« siger Rygaards rektor Charles Dalton.

Det afskrækker dog ikke Skt. Josefs Skole i Roskilde, der efter sommerferien starter op med 30 internationale skolepladser for 5-11-årige. Der er hidtil kommet 40-50 henvendelser, og i 2013/14 er det planen at etablere en filial i nærheden af skolen til den internationale afdeling. Men det er ikke så ligetil.

»De fleste private, internationale skoler er byskoler, og vi har ikke en mark ved siden af skolen, vi kan udvide på, så det bliver svært at finde en filial tilpas tæt på. Men vi kan mærke, at der er et behov uden for Storkøbenhavn, og vi hører fra erhvervslivet, at deres rekrutteringer falder på gulvet, hvis vi ikke kan skaffe nok pladser,« siger projektleder Line Lorentzen.