Bondo tygger på tilbud om sympatistrejke

Man skal tænke sig om en ekstra gang, inden man sympatistrejker, mener formanden for Danmarks Lærerforening.

Anders Bondo Christensen Fold sammen
Læs mere
Foto: Torkil Adsersen

Danmarks Lærerforenings (DLF) formand, Anders Bondo Christensen, ønsker hverken strejke eller lockout, men takker for den støtte, der er kommet fra den øvrige fagbevægelse under forhandlingerne om en ny overenskomst til landets folkeskolelærere.

»Om det er en god idé at sende sympatistrejker, når vi ikke er i strejke, men det er arbejdsgiverne, der lockouter, det tror jeg lige, vi skal overveje en ekstra gang. Vi er selvfølgelig utroligt glade for den støtte, vi har fået fra den øvrige fagbevægelse,« siger han.

Bondo fastslår, at han ikke ønsker en konflikt, og at DLF derfor nu vil vurdere, hvordan foreningen stiller sig over for en mulig støtte i form af sympatistrejker fra blandt andre pædagogerne. Det kan betyde, at børnehaver og vuggestuer også kan stå uden bemanding efter påsken.

Berlingske skriver mandag, at striden om lærernes arbejdstidsregler mellem Kommunernes Landsforening (KL) og Lærernes Centralorganisation (LC) får pædagogerne til at melde sig på banen med overvejelser omkring en sympatistrejke.

»Vi har drøftet, hvordan vi fortsat kan udvise vores støtte til lærerne og signalere, at vi synes, de har fået en urimelig behandling af KL. Og en sympatikonflikt har været drøftet som en af mulighederne,« fortæller formand for pædagogernes fagforening, BUPL, Henning Pedersen til Berlingske.

Forslaget om en sympatikonflikt kommer fra FOA, som har fremlagt det for forhandlingsfællesskabet KTO, hvor også BUPL indgår. De og de øvrige medlemmer af KTO skal nu overveje, om de vil bakke op om forslaget om en sympatistrejke.

Danskerne kunne fredag følge et spektakulært drama, da forhandlingerne om en ny overenskomst for lærerne på landets folkeskoler brød sammen i Forligsinstitutionen. Mange venter nu, at en lockout fra KL formelt vil træde i kraft 2. april og betyde aflyst undervisning landet over.