Bompenge kan få letbaner på skinner

Der er behov for en stor og hurtig udbygning af den kollektive trafik, når betalingsringen åbner, mener københavnske lokaludvalg. En arbejdsgruppe foreslår letbaner nu frem for mere metro.

Foto: flemming krogh
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bilister, som må til lommerne, når en betalingsring omkring hovedstaden åbner i 2014, vil kunne få et reelt alternativ til privatbilen, hvis staten og Københavns Kommune dropper alle tanker om at bygge mere metro og i stedet satser på en massiv og hurtig opbygning af et langt billigere net af letbanelinjer.

Det mener en arbejdsgruppe under de københavnske lokaludvalg, som har fået interesseorganisationen Rådet for Bæredygtig Trafik til at udarbejde et letbaneudspil, der kommer på banen her kort tid før, transportminister Henrik Dam Kristensen (S) fremlægger et lovudkast for en betalingsring samt en trængselspakke til 800 mio. kr. til investeringer i bl.a. kollektiv trafik.

Ifølge letbaneudspillet kan de første moderne sporvogne allerede køre på skinner i de københavnske gader fra 2015 i modsætning til nye og langt dyrere metrolinjer, som ifølge en trafikplan fra Københavns Kommune til 48 mia. kr. tidligst kan indvies om 30 år. Samtidig koster en letbane i gadeplan op til 200 mio. kr. pr. kilometer, mens en kilometer metro i tunnel koster cirka en mia. kr at etablere.

»Hvis man skal tage stilling til en seriøs udbygning af den kollektive trafik i København og fremlægger en plan til 48 mia. kr., så synes jeg, det ville være klogt at se på, om man kunne få noget bedre for de samme penge. Et letbanesystem kan sættes hurtigt i gang, og i relation til betalingsringen kan det anvendes af pendlere fra oplandet,« siger Karl Vogt-Nielsen, som er udpeget til Amager Øst Lokaludvalg af Enhedslisten.

Tvivler på embedsmænds metroberegninger

På baggrund af erfaringer fra adskillige europæiske storbyer angriber Rådet for Bæredygtig Trafik embedsmandsberegninger fra Københavns Kommune, der siger, at en veludbygget metro i hovedstaden med tre nye linjer vil være i stand til at tiltrække dobbelt så mange passagerer som tre nye letbanelinjer.

»Vi har den opfattelse, at centrale folk i embedsværket på Københavns Rådhus kun vil acceptere projekter for mere metro og er meget lidt interesserede i letbaneløsninger. Derfor har vi lavet rapporten, så vi kan få den nødvendige diskussion med embedsværket og centrale politikere om, at mange europæiske byer både satser på metro og letbaner,« siger formanden for Rådet for Bæredygtig Trafik, Kjeld A. Larsen.

På Københavns Rådhus afviser Socialdemokraternes teknik- og miljøordfører, Lars Weiss, at politikere og embedsmænd ensidigt prioriterer mere metro og henviser bl.a. til en politisk beslutning om at undersøge muligheden for at indsætte moderne sporvogne mellem Metro Cityringen og Ring 3, hvor der kommer en letbane i 2020. Men han medgiver, at der ikke er planer om at lægge skinner i gadeplan i det indre København.

»Metroen skal løfte transportopgaverne i brokvartererne og den indre by alene af den grund, at der ikke er meget plads i gadearealerne. Hvis letbaner skal være en succes, skal de køre i eget tracé (adskilt fra den øvrige trafik,red.). Og selv på den brede H.C. Andersens Boulevard er der for meget tryk på til, at man bare kan fjerne to kørebaner,« siger Lars Weiss.

Betalingsringen ventes at reducere biltrafikken i København med 20 pct., men ifølge Lars Weiss vil det ikke ændre på, at der ikke er plads til letbaner i den tætbebyggede del af byen. Rådet for Bæredygtig Trafik peger omvendt på, at letbaner i mange europæiske storbyer kører i blandet trafik på delstrækninger.