Bogbranchen: Bibliotekerne svigter deres kerneopgave

Bibliotekarer og bogbranchen kritiserer bibliotekerne for ikke at gøre nok for at fremme litteraturen.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nu om dage kan man blandt andet få udstedt pas og få hjælp til at udfylde sin årsopgørelse på de fleste af landets 483 biblioteker, men i takt med at bibliotekerne udvider deres repertoire, bliver litteraturen skubbet i baggrunden, viser nye tal fra Danmarks Statistik ifølge Jyllands-Posten.

De danske biblioteker har siden 2010 skilt sig af med ni millioner bøger og i samme periode kun indkøbt 5,27 millioner nye. Udlånet er faldet med 22,8 procent.

Johannes Riis er litterær direktør hos Gyldendal, og han ser udviklingen som en konsekvens af bibliotekernes øgede fokus på borgerserviceydelser.

»Borgerserviceydelserne må ikke ske på bekostning af bibliotekernes vigtigste formål, som er at stille bøger og andet oplysende materiale til rådighed, men det er det, vi ser nu,« siger Johannes Riis.

Også Foreningen for Danske skønlitterære Forfattere frygter, at udviklingen vil være til skade for kvalitetslitteraturen, mens Bibliotekarforbundet mener, at det er spild af akademiske ressourcer. Formand Tine Jørgensen så hellere, at de bibliotekariske kompetencer blev brugt på formidling af litteratur og informationssøgning.

Formand for Danmarks Biblioteksforening Steen Bording Andersen forsvarer den stigende borgerservice, som han mener er i fin forlængelse af bibliotekernes opgaver, skriver Jyllands-Posten.