Børneorganisation vil ændre »nationalistisk« logo

Mange af de adspurgte mente, at logoet var gammeldags og/eller nationalistisk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ernst Van Norde

FDF (Frivilligt Drenge- og Pige-Forbund) arbejder på at ændre organisationens logo.

Det skriver Kristeligt Dagblad.

Derfor har man i en undersøgelse udført af analyseinstituttet YouGov spurgt 1000 danskere, hvordan de opfatter FDF og organisationens logo, der udformes som et skjold med Dannebrog. Her siger 48 procent af de adspurgte, at de opfatter logoet som gammeldags, mens 36 procent opfatter det som nationalistisk.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Det ærgrer den kirkelige børne- og ungdomsorganisations formand, Jonas Kolby Laub Kristiansen:

»Undersøgelsen viser, at andre ikke opfatter os i tråd med vores værdier og vores syn på os selv. Det ærgrer os, at vi ses som gammeldags og nationalistiske, når det ikke er vores eget billede. Vi vil derfor i de kommende måneder tage fat på vores identitetsobjekter, fordi vi tror på, at vi nænsomt kan modernisere til noget bedre,« siger han ifølge en nyhed på FDF’s hjemmeside.

Organisationen har nu sat arbejdsgrupper i gang med at udarbejde bud på, hvordan et nyt logo vil kunne se ud. Bliver det ændret, vil det tidligst ske efter FDF’s landsmøde i 2018.

Men det vil være en skam at ændre det gamle logo, mener sognepræst og forfatter Torben Bramming fra Ribe Domkirke. Han har selv været FDF’er og ser initiativet som udtryk for, at kors og Dannebrog i dag bliver anset for at være kontroversielle.

»Det er ærgerligt, at man vil ændre på Dannebrog og på kors i logoer fra foreninger. Jeg synes, at det er symboler, der holder fast i en enhed i det danske folk. De peger på noget kollektivt i stedet for det individualistiske,« siger Torben Bramming, som i øvrigt mener, at meget kunne tyde på, at FDF’s hovedbestyrelse med formuleringerne i den nye kendskabsundersøgelse ønsker at få ændret logoets nuværende motiv.

I undersøgelsen har de spurgt, hvilke ord der bedst beskriver logoet. Her har de adspurgte kunnet vælge imellem 10 ord som ”fantasifuld”, ”moderne”, ”nytænkende”, ”gammeldags” og ”nationalistisk” samt ”ved ikke” og ”andet”.

»Det lyder, som om de har fået det resultat, de gerne ville have. Hvis man har et logo på over 100 år, ville det være meget overraskende, hvis nogen valgte at beskrive det som moderne eller nytænkende. Det lader til, at de med de svarmuligheder har ønsket at få et resultat, der kan legitimere, at de laver et nyt og mere moderne logo,« siger han.

Den kritik afviser generalsekretær i FDF Morten Skrubbeltrang. Han nævner, at beslutningen om at se på en eventuel ændring af FDF’s logo kom på organisationens landsmøde sidste år. Den nye undersøgelse har derfor ingen indflydelse på, om logoet bliver ændret.

»Undersøgelsen er en temperaturmåling eller baggrundsviden, der er interessant at have, men den er ikke styrende for hverken beslutning, proces eller indhold i arbejdet. Vores arbejde i FDF styres ikke af målinger helt generelt,« siger han og afviser, at der skulle være en bagtanke med valget af svarmuligheder.

Partner og kreativ direktør i reklamebureauet Mensch Frederik Preisler kan godt forstå FDF’s tanker om at skifte logo.

»Dannebrog er efterhånden omgærdet af så meget værdipolitik, at man nærmest ikke kan vifte med det uden at blive opfattet som nationalist og blive slået i hartkorn med Dansk Folkeparti,« siger han.

Han vil ikke bebrejde en børne- og ungdomsorganisation, at den ikke ønsker at blive forbundet med en bestemt yderfløj i det politiske spektrum. Men derfor behøver man ikke nødvendigvis skifte logo, siger han:

»Har man et logo som dette med tyngde og autoritet, kan man sætte det i spil med en meget moderne kommunikation. Hvis man gør det rigtigt, kan det blive virkeligt spændende og dynamisk.«