Børnehaver og vuggestuer skal rumme børn med særlige behov

En undersøgelse fra FOA viser, at pædagoger på dagsinstitutioner har svært ved at håndtere det stigende antal børn med særlige behov. BUPL efterlyser videreuddannelse. KL: »Vi er i gang«.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Børn med sproglige, motoriske eller adfærdsmæssige vanskeligheder og sårbare børn fra ressourcesvage familier bliver i højere grad inkluderet i børnehaver og vuggestuer. Det tegner en ny undersøgelse fra FOA et billede af. Men midlerne fra specialtilbuddene følger ikke altid med ind på stuerne, og pædagogerne oplever vanskeligheder med at rumme børnene.

FOAs analyse, der ikke er repræsentativ, viser, at næsten halvdelen af de 340 adspurgte dagsinstitutioner siger, at de mangler ressourcer til at takle de inkluderede børn. Jakob Sølvhøj, formand for FOA, kalder inklusionen en »spareøvelse«, der »går ud over børn med særlige behov«. En udtalelse, der møder opbakning i pædagogernes egen fagforening, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund, BUPL.

»Det handler ikke udelukkende om at spare penge ude i kommunerne, men det er er i hvert fald en del af det. Det er et stort problem, når det ikke er alle dagsinstitutioner, der har de rigtige vilkår til at løse opgaven - på trods af, pædagogerne både kan og vil,« siger Henning Pedersen, der er formand for BUPL.

I Kommunernes Landsforening er de ikke enige. Jane Findahl fra SF, formand for Børne- og Kulturudvalg i KL, forklarer, at der ikke er fjernet penge fra specialområdet. Men ressourcerne bliver nogle gange omfordelt, så medarbejderne fra de lukkede specialinstitutioner kommer ind i konsulentteam, som børnehaverne og vuggestuerne kan benytte sig af.

»Det er vigtigt, at pædagogerne arbejder på tværs og inddrager rådgivere og psykologer, så de ikke står alene - hverken som enkeltperson eller faggruppe,« siger Jane Findahl.

I fagforeningen mærker de også, at specialtilbuddene bliver skåret fra, og at de almindelige dagstilbud skal inkludere flere. I FOAs undersøgelse svarer 156 af de adspurgte dagsinstitutioner, altså knap halvdelen, at de oplever, at der i dag er flere børn med specialbehov end for to år siden.

»Det er rigtigt, at dagsinstitutionerne har fået flere børn med særlige behov, men der vil fortsat være specialtilbud,« siger Jane Findahl.

Børnene med særlige behov kræver kvalificeret støtte, lyder det fra BUPL. Men landsforbundet oplever, at det er svært for pædagogerne at få den fornødne viden, når antallet af børn med forskellige, særlige behov skal inkluderes på stuerne. De får ikke de fornødne ressourcer og efteruddannelse med, når kommunerne lukker ned for specialtilbuddene.

»Behovet for efter- og videreuddannelse er enormt stor på området, og vi oplever, at der er en stigende efterspørgsel,« siger Henning Pedersen.

Det behov er der opmærksomhed omkring i KL, og Jane Findahl fortæller, at der i øjeblikket lægges planer, så alle pædagoger kommer på efteruddannelse.