Børnehaven kan afgøre børns fremtid

Det har stor betydning for dit barns livsbane, at barnet går i en god daginstitution. Det viser en ny rapport fra SFI, der sammenfatter 75 års forskning på området.

ARKIVFOTO. Hvis dit barn går i vuggestue og børnehave med en god normering, tid til nærvær og uddannede pædagoger, så er der større sandsynlighed for, at han eller hun vil klare sig godt senere i livet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Dueholm

Hvis dit barn går i vuggestue og børnehave med en god normering, tid til nærvær og uddannede pædagoger, så er der større sandsynlighed for, at han eller hun vil klare sig godt senere i livet. Det viser en ny undersøgelse lavet af Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI).

En høj kvalitet i daginstitutionen øger nemlig barnets mulighed for at få en uddannelse og dermed også for at få et arbejde, konkluderer rapporten, der giver et overblik over mere end 75 års international forskning på området.

Det går simpelthen bedre for de børn, der bliver afleveret i en vuggestue eller børnehave med god normering og uddannede pædagoger.

»Der er en betydelig forskel både i forhold til skole- og erhvervsuddannelse, deres indtægt er højere, og færre af dem kommer ind i kriminalitet, ligesom der er færre af pigerne, der bliver teenagemødre, simpelthen fordi de får en uddannelse,« siger seniorforsker Mogens Nygaard Christoffersen fra SFI, der er en af forskerne bag rapporten.

Han fortæller, at der er »nogle særlige parametre i daginstitutioner«, som man skal være opmærksom på og som har stor betydning for, hvordan barnet klarer sig i skolen og senere hen i arbejdslivet

Det gælder blandt andet interaktionen mellem de voksne og børnene. Hvis pædagogen er god til at lytte til og udfordre barnet med lærerige aktiviteter, så bliver barnet nemlig stimuleret.

»Og det viser sig, at børnenes IQ såvel som sociale færdigheder bliver påvirket,« siger Mogens Nygaard Christoffersen.

Antallet pædagoger per barn har ligeledes betydning for, hvor godt et afsæt barnet får ved at gå i vuggestue og børnehave.

»I institutioner med rigtig dårlige normeringer kan man stresse børnene. Man kan simpelthen måle, at de udskiller stresshormoner i deres urin, hvis man laver dårlige normeringer,« fortæller seniorforskeren.

Også pædagogernes uddannelsesniveau spiller ind, fortæller han:

»For det viser sig, at de pædagoger, der har fået videreuddannelse, de er også gode til at komme med lærerige lege og stimulere børnene og bruge mere tid til samtale med børnene end de voksne, der ikke har fået en uddannelse«.

Ifølge Mogens Nygaard Christoffersen kan man være »helt sikker på«, at børnenes livsbane er bundet sammen med daginstitutionernes kvalitet, da der er blevet lavet forsøg, hvor to grupper med samme udgangspunkt er blevet fulgt gennem flere år. Den ene gruppe er blevet passet hjemme, mens den anden gruppe har gået i daginstitutioner af høj kvalitet.

»Og der har man så kunnet se den her mærkbare forskel,« siger seniorforskeren.

På samme måde har undersøgelser påvist store forskelle på børn i daginstitutioner med mange og få pædagoger, oplyser han.