Børn af rige samles i stigende grad i samme skoleklasser

Et typisk barn af rige forældre får færre klassekammerater fra andre dele af samfundet end for 20 år siden.

Foto: Ida Marie Odgaard. ARKIVFOTO
Læs mere
Fold sammen

I 1995 var godt syv af procent af Danmarks mest velhavendes børn i skoleklasser, hvor over halvdelen kom fra rige forældre. I dag er det tilfældet for hver tredje af overklassens børn.

Det skriver Ugebrevet A4 tirsdag. Historien bygger på en udregning fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE).

Den viser, at et typisk barn fra den rigeste del af Danmark i højere grad går i klasse med andre børn fra samme samfundslag.

Ifølge ugebrevet gik et typisk barn fra overklassen og den højere middelklasse i 1995 i skole med fem andre med lige så velstillede forældre. I dag er det gennemsnitlige tal ni.

Tendensen er en del af en større udvikling, siger Jonas Schytz Juul, der er analysechef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd til Ugebrevet A4:

»I skolerne ser vi en opdeling mellem sociale klasser i Danmark, som er et symptom på en udvikling i den geografiske polarisering og samtidig en videreføring af den stigende sociale ulighed, fordi opdelingen i skolerne gør det sværere at bryde den sociale arv,« siger han.

En del af forklaringen er ifølge ugebrevet, at eliten i dag udgør en større del af befolkningen. Polariseringen af skoleklasserne sker dog hurtigere, og derfor kan det ikke forklare hele udviklingen.

Jonas Schytz Juul peger på boligprisernes forskellige udvikling i Danmark som en anden af årsagerne.

De 25 skoler i Danmark, hvor eliten er mest overrepræsenteret, ligger næsten alle i København eller Nordsjælland.

Undersøgelsen dækker 8.-klasser i alle landets privat- og folkeskoler. Kun efterskoler er ikke taget med.

Professor i sociologi på Aalborg Universitet Martin D. Munk forsker i social mobilitet. Han er ikke i tvivl om klassekammeraternes effekt, som ifølge ham ikke kun handler om faglighed.

»Forskningen viser, at børn fra de laveste samfundsklasser er mere tilbøjelige til at få en uddannelse, hvis de går i klasse med flere ressourcestærke børn,« siger Martin D. Munk til Ugebrevet A4.