Bør kage, slik og figenpålæg være bandlyst i børnehaven? Ekspert sætter sukkerforskrækkede forældre på plads

Rundt om i de danske børnehaver er der strenge regler for, hvilke fødevarer børnene må bringe inden døre. De fleste sukkerpolitikker begrænser mængden af sukker ved at fjerne slik og kage, men i nogle institutioner er også tørret frugt og bananer anset som problematiske. Berlingske har talt med kostforsker Anja Pia Biltoft-Jensen, som maner til ro – men også til eftertanke.

Mens danske forældre diskuterer sukker, kommer ernæringsekspert med råd til dit barns kost. (arkiv) Fold sammen
Læs mere
Foto: Peter Klint
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I årevis har småbørnsforældre diskuteret, om sukkerholdige fødevarer hører hjemme i børnehaven, eller om de bør blive sortlistet.

Det har ført til sukkerpolitikker i de danske børnehaver, hvor børn mange steder ikke længere må dele søde sager ud, når de har fødselsdag. Det var eksempelvis tilfældet i en børnehave i Nakskov, hvor kage og slik blev bandlyst sidste år. Andre steder i landet har sukkerpolitiet været endnu hårdere og eksempelvis udelukket bananer, rosiner og figenpålæg.

I et interview med Berlingske tirsdag mente formanden for Forældrenes Landsorganisation, Signe Nielsen, at der hersker »sukkerforskrækkelse« blandt forældre, og hun fandt det »skræmmende«, hvor få danskere der faktisk har styr på, hvad der er sundt, og hvad der er usundt, sagde hun.

For bør det være »forbudt« at medbringe kage og slik i børnehaven? Er det en dårlig idé at spise rosiner og bananer? Hvor mange søde sager må børn spise, hvis nogen overhovedet?

Berlingske har talt med Anja Pia Biltoft-Jensen, som er seniorforsker ved Danmarks Tekniske Universitet. Hun har stået for et treårigt projekt med titlen »Er du for sød?«, hvor hun sammen med andre forskere og fagfolk har undersøgt, hvordan danske børn og voksne kan få sundere »hyggevaner«.

I forbindelse med projektet har forskerne udarbejdet »maksgrænser« for, hvor mange søde sager og søde drikke – som slik, chokolade, kage, is og sodavand og saftevand – man maksimalt bør spise om ugen.

»Mange er ikke klar over, hvor meget der er for meget,« siger hun.

Rosiner er fint

Anja Pia Biltoft-Jensen fastslår, at store mængder af slik, sodavand og lignende kan optage pladsen i maven i stedet for sund mad som frugt og grønt, og dermed risikerer børn med søde vaner at mangle næringsstoffer som vitaminer, mineraler og andre sunde stoffer fra kosten. Det kan gå ud over deres sundhed på sigt og bidrage til overvægt og syreskader på tænderne.

Men hvor meget er så for meget?

For mindre børn i børnehavealderen er der plads til fire små portioner om ugen, oplyser hun. Det kan eksempelvis være en lille håndfuld slik eller chokoladebar eller en »sød drik«, som saft eller sodavand. Hun understreger, at børn kun bør få én sød drik om ugen. Det er den internationale anbefaling, da der er evidens for, at søde drikke bidrager til risikoen for at blive overvægtig, lyder det.

Men mens forældre vil have indført »nulsukkerpolitikker«, maner Anja Pia Biltoft-Jensen til ro. For der er plads til det søde.

»Ud fra et ernæringssynspunkt, er det ikke vigtigt, at man spiser søde sager, men for mange er det forbundet med nydelse og tryghed, fordi vi får det i forbindelse med fødselsdage, fest, trøst og hygge. Og der er plads til lidt, hvis man ellers spiser sundt,« siger hun.

Ifølge Forældrenes Organisation må man i nogle danske børnehaver ikke medbringe figenpålæg, rosiner og bananer, da de fødevarer indeholder for meget sukker.

Det forstår forskeren ikke:

»Det overrasker mig, at de ikke må have bananer med, for de tæller med i anbefalingen om at få 600 gram frugt og grønt om dagen. Man skal selvfølgelig variere sit indtag og ikke udelukkende dække sit frugtforbrug af bananer, men de er ikke problematiske,« siger hun.

I forhold til rosiner, så ser hun dem som lækre snacks, der er et »godt alternativ til slik«. De har et højt energiindhold, så spiser man rosiner, skal man holde lidt igen, siger hun. Men man kan sagtens spise dem en gang imellem.

Hun mener generelt ikke, at nogle fødevarer bør være forbudte, men fastslår dog, at folk skal tænke sig om – navnlig, når de serverer søde sager for egne og andres børn.

»Jeg synes ikke, at man bør bandlyse søde sager, men jeg synes man skal tænke over mængderne. Er det nødvendigt at sende børnene hjem fra en fødselsdag med en kæmpe slikpose, når de allerede har fået kagemand, saftevand og is? Børnene kan nå at indtage alt, de må indtage på en uge, i løbet af én fødselsdag,« siger hun.

Introduktion til sukker

Det er ikke kun, hvilke fødevarer børn indtager, der diskuteres, men også hvornår, man indtager dem, samt hvornår, børn bør smage sukker for første gang. Mange småbørnsfamilier forsøger nemlig at vente så længe som muligt med at introducere deres børn for sukker.

Hvordan introduktionsalderen for søde sager påvirker barnet senere hen, ved Anja Pia Biltoft-Jensen ikke, for det er der – så vidt hun ved – ikke nogen studier af. Det lyder dog »fornuftigt« at vente så længe som muligt, når det ikke er nødvendigt, mener hun.

»Men jeg tænker, at det kan være svært, for så snart børnene bliver store nok til at indgå i sociale sammenhænge, hvor der spises slik og søde sager, er det svært at holde de søde sager ude,« lyder det.

Der er heller ikke mange undersøgelser om, hvor meget de madvaner, vi har som børn, følger os i voksenlivet. Det er svært at konkludere overbevisende, da madvaner også kan påvirkes af faktorer udefra, såsom uddannelsesmæssig baggrund og så videre.

Under det treårige forskningsprojekt talte forskerne fra DTU Fødevareinstituttet med en hel del forældre. Nogle forældre mente, at slik ikke skulle være forbeholdt særlige begivenheder, mens andre syntes, at slik kun hørte til i weekenden.

I samtalerne fortalte forældrene, at de ofte var bekymrede for alle de søde sager, børnene indtog, når det blev delt ud i skolen, til fødselsdage og hjemme hos kammerater – steder, hvor forældre ikke kan styre indtaget.

»Jeg tror selv på, at jo færre gange man spiser søde sager, jo nemmere bliver det at styre indtaget,« siger hun:

»Men hvis man holder sig inden for maksgrænserne, kan man gøre det, som man har lyst.«