Få danske bands er debuteret smukkere end Blaue Blume. Dette års album, »Beau & Lorette«, består af blot fem sange, men deres mildt eksperimenterende, hypermelodiske skønhed og tårnhøje patosniveau er mere end nok til at gøre selv en kiksetør kyniker grådlabil.
På Rising-scenen melder kvartetten sig også med sikker selvfølgelighed og foran et stort, hengivent publikum. Og »Birthday« holder alle ører og øjnene rettet mod scenen, hvor den uforlignelige Jonas Smith bevæger sig mellem molmørke og lysende falset med en elegance og følsomhed, der ikke har sin lige herhjemme.
ANMELDELSE: Høflige Heimatt havde energien, men ikke sangene
Bag sig har Smith tre musikere, der - tilsyneladende intuitivt - trækker på samme poesi og grandeur. Som i »Birthday«s anden halvdel, der folder sig ud som en stor, lysende blomst.
At Blaue Blume allerede, fuld fortjent, har vundet mange musikelskere, det høres også af jubelen, da »In Disco Lights« melder sig med sin The Cure'ske blanding af melankoli og popsensibel lethed.
FLOTTE FILTRE: Gourmetsnask, champagnebowling og hængte sko - se de flotte Roskilde-snapshots her
Andre steder er eftermiddagslyset og lyden ikke helt så god for Blaue Blumes natteblå blomster. Men det her er helt sikkert også kun et af de første kapitler i deres succeshistorie. Og publikum blev stående fra start til slut. Der altså bare er begyndelsen.
Hvem: Blaue Blume | Hvor: Rising-scenen, mandag
SPOTIFY: Lyt til Blaue Blumes Beau & Lorette
BERLINGSKE PÅ FESTIVAL: Få både smat og musik med her på b.dk/roskilde
TV: Jonas For fanden og de andre kidz fyrede op under opvarmningen