Bilister vil have lovpligtige vinterdæk

Bilister og organisationer vil have lovkrav om vinterdæk, når sneen er faldet og foreslår tyske regler. Transportministeren er positiv, og forventer en løsning inden næste vinter.

Hos AGL dækservice på Frederikssundsvej i København har de i disse dage travlt med at skifte bilisternes vinterdæk ud med sommerdæk. Det foreslås nu at gøre det lovpligtigt at køre med vinterdæk på sne- og isdækkede veje. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter to vintre med bilister på sommerdæk, som fedter rundt i sneen og sinker trafikken, har et markant flertal af de danske bilister fået nok. I en undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Interresearch svarer 78 procent af bilisterne, at de støtter lovpligtige vinterdæk, mens blot 14 procent er imod. Undersøgelsen er foretaget for sælgernes fagforening, Business Danmark, som støtter op om, at det skal være et lovkrav enten at køre med vinterdæk eller helårsdæk.

»Vi har jo set, hvordan trafikken er blevet lammet de sidste to vintre, og hvordan biler med sommerdæk gør, at der nogle gange kun er to biler, som slipper igennem et vejkryds. Ud over at det er irriterende for deres medtrafikanter, så har det også økonomiske konsekvenser, når man skaber så store forsinkelser i trafikken,« siger trafik- og vejpolitisk formand i Business Danmark Lars Bundgaard.

Adskillige undersøgelser viser, at vinterdæk reducerer bremselængden med omkring 45 procent i is, og 25 procent, når der er sne på vejene.

»Det skaber usikkerhed blandt bilister, at andre kører rundt med sommerdæk. Det øger risikoen for uheld. Undersøgelsen viser også tydeligt, at bilisterne har fået nok,« siger Lars Bundgaard.

FDM er åbne over for at gøre vinterdæk lovpligtige, men understreger, at det skal ske på en måde, så det fungerer i praksis.

»Det skal ikke være lovpligtigt at eje vinterdæk. Hvis man holder bilen i garagen, mens sneen ligger tykt, er det en unødig og dyr omkostning at investere i et par vinterdæk. Der skal derfor findes en fornuftig løsning,« forklarer chefkonsulent i FDM Torben Lund Kudsk, som skæver syd for grænsen.

Transportministeren bakker op

Tyskland stiller fra denne vinter krav om, at personbiler i tilfælde af glat føre som følge af is, sne, snesjap eller rim er forsynet med vinterdæk eller helårsdæk. I Sverige gælder lignende regler, hvor helårsdæk dog ikke er godkendt, selvom de er MS-godkendt.

»Netop denne løsning er interessant, da den ikke tvinger folk til at investere i dyre vinterdæk. Det står folk frit for, om de vil lade bilen blive stående hjemme i garagen,« siger Torben Lund Kudsk.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) er meget positiv over for opbakningen blandt både foreninger og bilister:

»Jeg har selv undret mig, når jeg ser biler med sommerdæk, som fedter rundt i sneen og satte derfor en redegørelse i gang, hvor forskellige løsninger bliver lagt frem,« siger Hans Christian Schmidt.

I redegørelsen, som er foretaget af Trafikstyrelsen, fremlægges der tre løsninger. Enten skal man fortsætte som hidtil, eller der skal stilles krav til en mønsterdybde i dækket på tre millimeter, uanset dæktype. Tredje løsning er et krav om vinter- eller helårsdæk med et samtidigt krav om mønsterdybde på tre millimeter.

Transportministeren vil finde en løsning:

»Det kræver, at vi finder et system, som tilgodeser alle. Vi skal også tænke på dem, som har bilen stående i garagen, og hvor 6.000 kroner vil være en stor udgift, men som udgangspunkt er jeg positiv over for at lovgive, og jeg forventer, at vi har fundet en løsning, som kan være gældende til næste vinter,« siger Hans Christian Schmidt.