Bilister: Pendlerparkering er for besværligt

P-pladserne, der skal få bilpendlere over i toget, er for små, for dyre, eller placeret uhensigtmæssigt, lyder vurderingen.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sæt bilen i et »Parkér og rejs«-anlæg ved en station i en af omegnskommunerne, hop over i toget og kom hurtigt og let ind til byen, når du skal på arbejde. Det sparer dig for tid og frustration i trafikpropper og andre for endnu en bil på de trafikerede indfaldsveje.

Løsningen for mange tusinde pendlere lyder enkel - men virkeligheden er en ganske anden. De p-pladser, der er anlagt ved stationer i omegnen af København, er nemlig enten for små, for dyre eller for uhensigtmæssigt placerede. Og ambitionen om at få flere til at »parkere og rejse« har derfor svære kår, lyder vurderingen.

»Hvorfor tager folk bilen hele vejen ind til København? Det handler banalt om, at der ikke er nogen mulighed for at parkere den og tage toget. Fra Helsingør og sydpå langs Kystbanen skal man være heldig at finde en p-plads ved stationen efter klokken syv. De p-pladser, der er, bliver brugt, men er man først kørt forgæves efter en plads tre gange, så gider man ikke det længere,« siger chefkonsulent Torben Kudsk fra Forenede Danske Motorejere (FDM).

Han peger også på manglende attraktive p-forhold ved metroen. Ved Flintholm Station, der trafikmæssigt er tænkt som knudepunkt med metro, S-tog og busser, er der alene opført 36 p-pladser. Og de store p-pladser ved Amager-stationerne DR Byen og Fields er private og kræver betaling.

»Det er ikke gennemtænkt. Potentialet er stort, men viljen og midlerne til det halter. Det betyder, at folk fortsat vælger bilen, fordi det andet er for besværligt,« vurderer Torben Kudsk.

Halvdelen tager bilen

Tal fra Region Hovedstaden viser, at der dagligt pendler 160.000 ind til København fra resten af Sjælland - og ca. halvdelen tager bilen. Skal de fristes til at bruge den kollektive trafik noget af vejen, skal Parkér og rejs-konceptet videreudvikles, vurderer også trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet:

»I starten var det lidt opfattelsen, at bare man lavede en p-plads ved en station, så skulle bilisterne nok komme, men der skal mere udviklede koncepter til. Det er en forholdsvis kompliceret sag at få det hele til at fungere, og jeg tror, at alle aktører famler sig lidt frem,« siger han og fastslår, at både den kommende København-Køge-Ringsted-bane og City metroringen i København indebærer et enormt potentiale for Parkér og Rejs-tanken - men i så fald er der behov for ordentlig planlægning.

I det grønne transportforlig sidste år fik DSB lov til at bruge op til én mia. kr. frem til 2020 på netop at etablere parkering. Ifølge chef i DSB Ejendomme, Niels Dam, er planen frem til 2011 at etablere ca. 2.000 nye p-pladser ved 35 stationer i hele landet, bl.a. Farum og Roskilde.

Men han erkender, at mange parametre skal spille sammen for at etablere attraktive p-anlæg - og at det tager tid at gøre plan til virkelighed. Bl.a. da grunde omkring stationer både kan ejes af DSB, kommuner eller private, og at det også handler om vejforhold til stationerne.

»Folk ønsker ikke at skulle gå op og ned og højre og venstre for at komme fra p-pladsen til stationen. Og samtidig kræver det, at der er gode tilkørselsforhold fra motorveje eller dér, hvor folk bor,« siger Niels Dam og understreger, at det derfor er vigtigt med lokalt samarbejde med kommunerne i forhold til både økonomi og planlægning.

Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) er klar til at se på, hvordan Parkér og rejs gøres mere attraktivt.

»Jeg er overbevist om, at det er et vigtigt element til at få lokket folk over i toget, så vi bliver nødt til at se på, hvilke kapaciteter der er behov for rundt omkring, og hvorfor nogen af p-pladserne står halvtomme, for det er ikke godt nyt,« siger han.