Bilister får hjælp, når der skal bygges letbane rundt om København

De 11 kommuner, som den kommende letbane langs Ring 3 skal køre igennem, kan ikke love naboer til byggeriet noget, før aftaler med entrepaneurer skrevet under. Men der bliver arbejdet hårdt for at sikre, at trafikken kommer til at glide, mens byggeriet står på.

Letbane Gladsaxevej
Foto: Hovedstadens Letbane. Sådan forestiller Hovedstadens Letbane sig, at letbanestoppet på Gladsaxevej skal se ud.
Læs mere
Fold sammen

Ring 3 rundt om København stopper til med biler hver morgen, og når der skal bygges en letbane langs Ring 3 bliver det værre. Det er der ingen vej uden om, men det betyder ikke, at de 11 kommuner langs strækningen fra Ishøj til Lyngby ikke arbejder på løsninger.

»Vi skal jo bygge en letbane, så der vil være gener, men vi regner med, at det kan afhjælpe noget af det,« siger Carsten Maegaard, som er teamleder i Veje og Trafik i Gladsaxe Kommune.

Netop i Gladsaxe Kommune er Erhvervskvarter Mørkhøj bange for at blive spærret inde af letbanebyggeriet, for der er i forvejen kø, når kvarterets 2.500 ansatte skal køre fra Ring 3 ind gennem Dynamovej, som er den eneste vej ind i kvarteret, hver morgen og ud igen hver aften.

Men der kommer en god løsnning, forsikrer Carsten Maegaard.

»Netop Dynamovej er Gladsaxe kommunes første prioritet,« siger han.

Trafikken bliver registreret

Ring 3 er egentligt en rigeligt stor vej. I forhold til at antallet af biler pr. døgn kunne man let sløjfe et sport, men problemet er, at bilerne ikke kører på Ring 3 jævnt hen over døgnet, men primært i en 20 minutters periode om morgenen og en tilsvarende 20 minutters periode om aftenen.

Det ved Carsten Maegaard med sikkerhed, for langs hele Ring 3 er der stillet bokse op med bluetooth-målere, som registrerer alle biler og deres hastighed, når de kører forbi. Systemet hedder City Sense, og det er næsten klar.

»Lige nu kan jeg sidde foran min computer og se, at ventetiden i krydset ved Dynamovej er et minut og 47 sekunder, hvis man skal ud af Mørkhøj Erhvervskvarter og til venstre. Hvis man skal til højre, er det 51 sekunder,« fortæller han.

»Og på tilsvarende tidspunk i går var det et minut og 52 sekunder til venstre og et minut og et sekund til højre,« konstaterer han.

Systemet hjælper allerede trafikken på gled i Aalborg, og Carsten Maegaard arbejdede selv med det i sit tidligere job i Københavns Kommune, da City Sense registrerede trafik langs H.C. Andersens Boulevard i København.

Konkrete aftaler på vej

City Sense løser ikke noget i sig selv, men leverer data til både letbanebyggeri og trafikanter.

»Hvis man bygger en letbane, kan man bruge det her til at finde ud af, hvornår det er smartest at arbejde. Hvis man er trafikant kan man bruge det til at finde ud af, hvornår man skal køre, hvis man ikke vil sidde i kø. Vi regner med, at når folk får et oplyst grundlag, så kaster de sig ikke ud i en kø, og det hjælper selvfølgeligt også på køen, at der ikke kommer flere trafikanter til,« forklarer Carsten Maegaard.

Det betyder, at man med fleksible arbejdstider kan løse en del af de trafikale problemer, der opstår. Og fleksible arbejdstider betyder her forskydninger på et kvarter eller en halv time, så det behøver ikke vende arbejdsrutinen i virksomheder langs Ring 3 fuldstændigt på hovedet.

»Vi vil selvfølgeligt gerne love flere konkrete løsninger, men det kan vi ikke, før vi har skrevet under med de entrepaneurer, der skal udføre arbejdet. Vi kan ikke lave aftaler, om at entrepaneurerne skal arbejde mest i weekenden eller om natten, eller at de skal inddrage lidt græsplæne til bredere vej, før vi har underskrevet en kontrakt med dem,« forklarer Carsten Maegaard.

»Men vi lover, at når vi har underskrevet aftaler, så prøver vi at ordne dett, så vi generer trafikken så lidt som muligt.«