Biler giver togene baghjul

To tredjedele af trafikken i Danmark foregår i bil, og hvis udviklingen skal vendes, må det gøres dyrere at køre bil, fastslår en forsker. Det afviser Venstre.

Trods politiske forsøg på at lokke danskerne fra bilen over i den offentlige transport, er vi så glade for vores biler, at væksten i trafikken næsten udelukkende sker på vejene.

Det viser nye tal fra Vejdirektoratet og DSB, som fagbladet Ingeniøren har sammenstillet.

Når man måler antallet af kilo­meter, som passagererne kørte sidste år, voksede togtrafikken med blot 0,4, mens billedet var et helt andet på vejene. Her steg biltrafikken med 2,5 procent. Personbiler står for over to tredjedele af persontransporten målt i kilometer herhjemme, mens togene kun tegner sig for ni procent.

Dermed går udviklingen stik imod et forlig om grøn transport, som samtlige partier i Folketinget undtagen Enhedslisten indgik i 2009. Forliget slår fast, at mindst halvdelen af trafikvæksten skal ske i tog og busser. Bustrafikken er siden faldet 3 procent.

Transportminister Magnus Heunicke (S) siger i et skriftligt svar til Ingeniøren, at forliget fra 2009 skal have mere tid til at slå i gennem.

»Det er anerkendelse af, at ambitiøse mål i den kollektive trafik ikke nås uden en markant forbedring af infrastrukturen. Målet fra 2009 er en politisk vision, der bestemt er ambitiøs. Der er tale om et langt, sejt træk, og ikke noget der viser sig over en kortere årrække. I den sammenhæng er der ikke langt fra 2009 til 2015,« siger ministeren.

Ifølge transportforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet, vil trængslen på vejene dog stige i fremtiden, hvis man ikke gør noget. Han mener, det skal være dyrere at tage bilen, hvis væksten på vejene skal bremses, men hans foretrukne løsning, kørselsafgifter, er dumpet på Christiansborg, ligesom en omlægning af bilafgifterne heller ikke er blevet til noget.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), afviser, det skal være dyrere for danskerne at have bil.

»At der er flere biler på vejene betyder, at flere danskere har fået råd til en lille, energieffektiv bil, hvilket er positivt. Tallene viser, at danskerne har truffet et valg om, at bilen er det bedste for dem, fordi man eksempelvis skal hente børn i institutionen. Vi politikere skal glemme alt om at forsøge at piske bilisterne ind i den kollektive trafik ved at gøre det dyrere at have bil,« siger Kristian Pihl Lorentzen til Berlingske Nyhedsbureau og fortsætter:

»Vi tog bestik af situationen i 2009 og lavede massive investeringer i den kollektive trafik, og de penge bruges i de kommende år. Blandt andet på et nyt signalsystem for jernbanen over hele landet. Vi bygger også nye togstrækninger og letbaner, samtidig med at vi forbedrer jernbanenettet. Mange af de investeringer vil vi først se effekten af om fem-ti år,« siger han