Bettina Aller: Se og Hør overlever

Aller-koncernens formand Bettina Aller står nu frem og beklager dybt, at der er foregået noget kriminelt på Se og Hør. Men hun tror ugebladet overlever.

Bettina Aller, direktør i medievirksomheden Aller Press, som ejer Se og Hør. Fold sammen
Læs mere
Foto: Erik Refner
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Vi beklager dybt, at der er foregået noget kriminelt«. Det siger medejer og bestyrelsesformand i Aller-koncernen Bettina Aller, som onsdag aften udtalte sig om Se og Hør-sagen i et interview med TV 2.

Bettina Aller forklarer i interviewet, at mediekoncernens øverste ledelse ikke har ønsket at kommentere sagen i offentligheden, da koncernen har bedt advokat Henrik Stagetorn og revisionsfirmaet PwC om at undersøge oplysninger om, at medarbejdere på Se og Hør på ulovlig vis har fået adgang til kreditkortoplysninger om blandt andet en række kendte danskere og de kongelige.

»Det er en ekstern undersøgelse, og de har fået adgang til alt, hvad der er - både dokumenter og personer, der er involveret i sagen. Når vi så finder ud af, hvad der er op og ned i sagen, så vil vi gerne udtale os,« siger Bettina Aller til TV 2.

Aller vil være klar med en udmelding i løbet af næste uge, vurderer hun.

Sagen kom til offentlighedens kendskab, da romanen »Livet, det forbandede« af den tidligere Se og Hør-journalist Ken B. Rasmussen blev sendt på gaden i sidste uge.

I bogen beskriver han, hvordan bladet gennem en kilde, der både har arbejdet i Nets og IBM, leverede fortrolige kreditkortoplysninger om kendte og kongeliges forbrug i årene fra 2008 til 2012.

Tirsdag gik politiet så ind i sagen og sigtede den 45-årige hovedkilde, den såkaldte tys-tys-kilde, for overtrædelse af straffelovens kapitel om freds- og ærekrænkelser og afsnittet om formueforbrydelser.

Siden har Rigshospitalet indledt en undersøgelse af, hvordan fortrolige helbredsoplysninger om kendte danskere er endt hos Se og Hør. Tre uafhængige kilder har nemlig fortalt til TV 2 Nyhederne, at mindst én ansat på Rigshospitalet mod betaling tippede ugebladet om kendte danskere, der blev skannet i forbindelse med graviditet.

Trods den seneste tids afsløringer tror Bettina Aller på, at Se og Hør kan overleve sagen i modsætning til den britiske avis News of the World, der måtte lukke efter en lignende skandale.

»Ja, Se og Hør kan godt overleve. Jeg tror jo på mine blade, og der har været nogle kedelige ting, men jeg tror på, at det kan overleve,« siger hun til TV 2.