Betalingsring vil koste år af dit liv

En tilfældig pendler med bopæl i Fredensborg og arbejde i København vil bruge 27 arbejdsdage ekstra om året på transport, hvis betalingsringen bliver en realitet og han ikke vil betale 11.000 kroner.

Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Betal 11.000 kroner om året - eller brug mere end 27 fulde arbejdsdage ekstra om året på at komme til og fra dit arbejde. Det er det valg, som regeringen giver en tilfældig pendler med bopæl i Fredensborg og arbejde i København, hvis betalingsringen omkring landets hovedstad ender med at blive til virkelighed.

Det viser en beregning, som Søndagsavisen har foretaget på Vejdirektoratets Bilrejseplan, der både viser transporttiden i bil med og uden myldretid og den tid, det tager med kollektiv trafik.

40 fulde arbejdsdage

I det konkrete tilfælde med Fredensborg som bopæl bliver den daglige transporttid forlænget med to gange en halv time, hvis pendleren skifter bilen ud med kollektiv transport. Umiddelbart ikke så galt, men på bare en enkelt uge svarer det til noget, der nærmer sig en ekstra hel arbejdsdag. Bor vores pendler i f.eks. Himmelev ved Roskilde eller Dalby syd for Køge, vil hendes årlige transporttid blive forlænget med det, der svarer til henholdsvis 24 og 40 fulde arbejdsdage, hvis hun lader bilen stå.

Henrik Thomasen, projektchef i rådgivningsvirksomheden Niras, bekræfter, at det for langt de fleste vil været forbundet med ekstra transporttid at skifte bilen ud med kollektiv trafik. Niras har blandt andet foretaget en analyse for Roskilde Kommune af betalingsringens konsekvenser.

»Bor og arbejder man tæt på en station i begge ender, kan det godt hænge sammen. Men det er formentlig ganske få, der er i den situation. Desuden må man formode, at de allerede tager toget i dag. For langt de fleste vil det koste ekstra transporttid at skifte fra bil til kollektiv trafik,« siger Henrik Thomasen til Søndagsavisen.

Samfundsmæssige omkostninger

Jan Bentzen, professor ved Aarhus Universitet, efterlyser beregninger af, hvad det koster samfundsøkonomisk, at tusindvis af mennesker får ekstra transporttid i bus og tog. Jan Bentzen er specialist i økonomiske vurderinger af trafikprojekter.

»Når folk får længere transporttid, så betyder det også større samfundsmæssige omkostninger. Det kan der sættes kroner og øre på. Formentlig vil det vise sig, at de samfundsmæssige omkostninger vil være større ved at flytte folk fra bil til offentlig transport end det, man sparer ved, at man kan køre tre til fem minutter hurtigere i bil fra Nordsjælland til København med betalingsringen,« siger Jan Bentzen.

Beregningerne er foretaget fra henholdsvis Mågevej i Fredensborg, Højen i Himmelev og Kildebovej i Dalby til den samme arbejdsadresse i København, nemlig Danmarks Pædagogiske Universitet, Tuborgvej 164, som ligger tæt på Emdrup S-tog station.

Kilde: Søndagsavisen