Bestilte samtidig en taxa og en Uber i indre København: Sådan gik det

Uber har været igennem et stormvejr i både Danmark og resten af verden, og Uber kalder sig selv en samkørselsordning. Berlingske undersøger, om der er forskel på en taxitur og en Uber-tur.

Anders Holmgaard og Esben Vest Jensen bestilte kl. 9.34 begge transport fra Pilestræde til Charlottenlund. Den ene en Uber-vogn og den anden en taxa. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

9.34: Taxa. Taxacentralen tager telefonen, og bilen fra selskabet 4X35 bliver hurtigt og smertefrit bestilt til adressen. Inden ti minutter lover kvinden i telefonen. Vi skal fra Pilestræde i midten af København til Charlottenlund i den nordligste del af hovedstaden.

9.34: Uber. Smartphonens 3G-forbindelse synes at være det eneste, der afgør, hvor tjept jeg bliver tilbudt en chauffør. Sekundet efter min søgning popper »Max« op på skærmen, og kortet viser, at han befinder sig tæt på.

9.38: Taxa. Taxaen ankommer lige før Uber-bilen. Der er ingen problemer med at genkende mit lift. Den store Mercedes er overklistret med tydelige markeringer fra selskabet og et stort taxaskilt. Chaufføren byder lidt forsigtigt velkommen. Han ved ikke, hvordan jeg ser ud, men da jeg siger mit navn, byder han indenfor. Taxametret starter, 37 kroner i startgebyr.

9.38: Uber. »Max« ankommer i slipstrømmen af den almindelige taxa. Han råber smilende mit navn, da han holder ind til siden i sin lille, blå Polo. Han vil ikke stå frem med navn, fordi han tidligere er blevet chikaneret af almindelige taxachauffører, der mener, at hans Uber-hverv er konkurrenceforvridende. Uber er dog ikke noget han »tjener kassen på«. Et par gange om ugen kører han fra Vestsjælland til København for at arbejde som personlig træner, og så har han tid til Uber mellem træningen.

»Jeg kan lige så godt tjene lidt i stedet for at dalre rundt inde i fitnesscentret,« siger han. Han behøver ikke at spørge, hvor jeg vil hen. GPSen viser allerede vej til destinationen. Men han ytrer gerne, hvorfor Uber-bil er bedre end taxa. »Vores service er langt mere personlig end taxaernes. Der er tæt kontakt mellem chauffør og kunde, og det er dét, folk værdsætter. Når vi henter folk, er de ligesom venner,«

9.44: Taxa. Prisen runder 95 kroner, og Mohammed Rafique, som min chauffør hedder, fortæller om de krav, der stilles til en »rigtig« taxa-chauffør.

»Jeg har været til fire eksamener, og bilen skal være skinnende ny. Der er mange krav til en taxa i Danmark, men så er man også helt sikker. Vi bliver også uddannet i konfliktløsning,« siger Mohammed og fortæller en anekdote om en kundes utilfredshed, der blev afværget ved hjælp af hans diplomatiske evner.

9.46: Uber. På vej gennem Østerbro forsikrer »Max«, at han indberetter alt, hvad han tjener på Uber, til Skat. Intet sort her. »Hvis Skat vil vide, hvor meget vi tjener på Uber, kan de bare tjekke vores bankoplysninger. På informationsmøderne siger Uber også, at vi skal betale skat,« siger han. Uber har også set hans rene straffeattest.

9.47: Taxa. Da vi holder for rødt ved Århusgade, fortæller Mohammed Rafique om, hvordan han kørte med Uber, da han var på ferie i USA.

»Det var jo meget billigere end en almindelig taxa, så jeg forstår da godt, at folk vælger den billigste løsning. Taxabranchen i Danmark får det også meget svært, hvis vi ikke fornyer os og sætter afgifter og omkostninger ned,« siger den 43-årige taxachauffør.

Han har været i branchen i 18 år, så han bruger ikke GPS på turen mod Charlottenlund. Han kender næsten alle de københavnske og nordsjællandske veje. »Det sidder i huden på mig,« som Mohammed Rafique formulerer det.

Han afviser ikke helt at køre for Uber i fremtiden, men på én betingelse.

»Hvis de begynder at ansætte professionelle chauffører. Jeg har mistet meget af min omsætning de sidste år, og nogle kollegaer mener, at det er Ubers skyld,« siger han.

9.50: Uber. »Max« tror ikke, at Uber bliver ulovligt og giver ikke meget for taxaselskabernes krav om lige vilkår. Taxacertifikatet er overvurderet.

»Tidligere var det de certificerede chauffører, som var bedst til at finde vej, men i dag har alle GPSer, som viser vejen, og chaufførerne er ikke bedre til at køre bil end andre mennesker. Det giver ingen mening, at man skal have et certifikat for at være taxachauffør,« siger han.

9.56: Taxa. Taxameteret viser 226 kroner, da vi ankommer til Café Jorden Rundt på Strandvejen. Mohammed Rafique ankommer ti sekunder, før Uber-bilen ruller ind på caféens parkeringsplads, men vi genkender ikke bilen med det samme. Den har jo ikke noget taxi-skilt.

9.56: Uber. Vi svinger ind på Café Jorden Rundt ti sekunder efter den almindelige taxa. Turen afsluttes med et swipe, og beløbet dukker op på mobilskærmen. Vi giver hånd. »Jeg håber, du vil køre med Uber en anden gang,« siger han og smiler.

En notifikation tikker ind på smartphonen: 144 kroner.

Vi sendte i går to journalister til Charlottenlund. Den ene bestilte en Uber - den anden en taxa. Hvem kom først frem? Og hvad var prisforskellen?

Posted by Berlingske on 23. juli 2015