Berlingske trækker 60 Qureshi-artikler tilbage

Sportsjournalisten Michael Qureshi, der blandt andet mistænkes for at have opdigtet kilder, bliver nu anmeldt til politi og Skat. Samtidig trækker Berlingske 60 artikler tilbage

Michael Qureshi har opdigtet kilder og svindlet med sin tidligere arbejdsgivers penge. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen

Berlingske trækker 60 artikler af sportsjournalisten Michael Qureshi tilbage.

Det sker efter, at BT's chefredaktør Olav Skaaning Andersen fredag oplyste, at BT tilbagekalder 287 artikler skrevet af Michael Qureshi, som gennem en årrække arbejdede på avisen. 60 af BT's artikler har været bragt af Berlingske.

Tilbagekaldelsen sker på grund af »etiske problemer« med 155 kilder, lyder det fra Olav Skaaning Andersen i dagens BT.

De seneste tre måneder har researchere fra Berlingske og BT undersøgt 6.500 artikler, som Michael Qureshi har skrevet. Meldingen lyder, at han har brugt kilder, som ikke eksisterer, men han kan også have bedraget sin tidligere arbejdsplads for et mindre femcifret beløb.

»Der er i perioden fra marts 2010 til oktober 2014 udbetalt i alt cirka 40.000 kroner til to nu lukkede firmaer. Det drejer sig om det hollandske Hakkie Tikkie Media med base i Haag, som har modtaget 8.500 kroner for interview med Cristiano Ronaldo og Kaka, samt det britiske CVSeeMe Ltd. med base i London, som har modtaget 31.830 kroner for interview med bl.a. Cristiano Ronaldo, Mesur Özil og Gareth Bale,« skriver Olav Skaaning Andersen i BT.

Betalingen for artiklerne har BT sendt til en konto på Isle of Man - en konto, som muligvis var ejet af Michael Qureshi. Qureshi har ikke ønsket at svare på, om kontoen tilhørte ham, så det er et af de spørgsmål, politiet skal forsøge at få besvaret.

Ved siden af sit arbejde på BT har den omdiskuterede sportsjournalist leveret artikler til børne- og ungdomsfodboldmagasinet Goal, som Egmont udgiver.

Skat ønsker ikke at oplyse, hvad status på anmeldelserne er.

»Skat kan ikke kommentere på enkeltpersoners sager, da vi har tavshedspligt,« lyder det fra Skats pressefunktion.