Berlingske Media skal være Danmarks førende digitale mediehus

Omfattende strategisk kursskifte skal gøre Berlingske, Weekendavisen og BT til de førende digitale medier i Danmark. Samtidig gennemføres spareplan i Berlingske Media.

ARKIVFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sarah Christine Nørgaard

Berlingske-koncernen står foran en omfattende strategisk omlægning.

Efter 269 år med papiraviser som omdrejningspunktet rettes fokus nu mod en digital journalistisk fremtid, som desuden omfatter omfattende aktiviteter indenfor lyd og video.

Det står klart efter et månedlangt strategisk arbejde, som tirsdag offentliggøres.

I spidsen for arbejdet står koncernchef Anders Krab-Johansen, og han lægger ikke skjul på, at der venter store omvæltninger i den gamle aviskoncern, som i dag er ejet af den private belgiske mediekoncern De Persgroep.

»Vi står foran en dramatisk og gennemgribende digital forvandling af Berlingske-koncernen og dens titler. Vores ambition er stor. Inden årets udgang skal vore titler være de førende digitale titler på hvert deres område,« siger Anders Krab-Johansen, koncernchef i Berlingske Media.

Berlingske Media omfatter i dag aviserne Berlingske, BT, gratisavisen MX og Weekendavisen. Dertil kommer et delt ejerskab af Radio 24Syv.

En af konklusionerne i den nye koncernstrategi er, at produktionen af papiraviser, altså de aviser som siden etableringen har været selve kernen i forretningen, nu lægges udenfor avishuset i Pilestrædet i indre København.

»Vi går fra at have produktionen af papiraviser som omdrejningspunkt til at lade indholdsproduktionen - altså vores journalistik - være omdrejningspunktet. Det betyder, at vi vil stå for journalistikken, mens vi lader et eksternt firma stå for produktionen af selve papiraviserne. Det er en stor beslutning, men nødvendig i bestræbelserne på at skabe en stærk fremtidssikker platform for Berlingske Media,« siger Anders Krab-Johansen.

Samtidig med den beslutning investeres et stort men ukendt beløb i udvikling af koncernens titler og radiostation. Udover investeringer i Berlingske, BTMX og Weekendavisen investeres der massivt i lyd og video, som bliver stadig vigtigere for medierne i en digital hverdag, hvor brugerne hurtigt flytter over på bl.a. mobilen.

Investeringerne omfatter også en satsning på indsamling og brug af kundedata, sådan som det også kendes fra sociale medier. Netop data bliver stadig vigtigere for mediehusene, fordi de kan bruges til at målrette tilbud til kunderne og til at ramme bl.a. annoncører mere præcist.

Trods det strategiske kursskifte er der én fundamental ting, som ikke ændres; Berlingske Media er funderet i en borgerlig grundholdning, slår Anders Krab-Johansen fast.

»Vi har en særlig og meget vigtig rolle i Danmark. Både fordi vi er et medie, og fordi vi er et borgerligt medie. At være borgerlig ligger i vores DNA, og det gør, at vi adskiller os fra vore konkurrenter. Vi er fri af partipolitik, men vi vil ikke lægge skjul på, at vi er borgerlige,« siger Anders Krab-Johansen, der samtidig slår fast, at København i endnu højere grad bliver omdrejningspunkt for Berlingskes fokus fremover.

»Vi har rødder i København. Med alle vore titler når vi i dag ni ud af 10 københavnere. Det er en fantastisk position, som vi skal være endnu bedre til at bruge og udnytte. Både når det gælder vores journalistik, og i de tilbud vi kan give læsere og kommercielle partnere,« siger Anders Krab-Johansen.

Som en del af den strategiske gennemgang gennemføres en spareplan i Berlingske Media. Det betyder, at 93 medarbejdere ud af koncernens knapt 900 medarbejdere må forlade selskabet.