Berlingske klager over DR til Pressenævnet

Berlingske har klaget til Pressenævnet, efter DR har afvist at bringe en berigtigelse af en historie, som DR-programmet Detektor har kritiseret uden at give Berlingske mulighed for at forsvare sig.

DR har afvist et ønske om berigtigelse fra Berlingske, hvorfor avisen mandag aften valgte at indbringe en klage for Pressenævnet.

DR-programmet Detektor bragte tirsdag 3. oktober en historie om, at Berlingskes tal for sygdomsudbrud på grund af frugt og grønt var »stærkt overdrevet«. Selv om Berlingske er den kritiserede part, er der på intet tidspunkt gjort forsøg på at forelægge Berlingske oplysningerne før offentliggørelse, hvilket er i strid med reglerne for god presseskik, skriver Berlingskes chefredaktør, Jens Grund, på vegne af chefredaktionen i klagen til Pressenævnet.

DR har afvist at bringe en berigtigelse af historien blandt andet fordi, at historien ikke er en kritik af Berlingske, men af Fødevarestyrelsen, at det af DRs artikel fremgår, at Berlingske ikke kan klandres, og at DR orienterede Berlingske per mail om historien efterfølgende.

Ifølge Jens Grund er det dog svært for DR at hævde, at det ikke handler om Berlingske, når det eksempelvis på Detektors hjemmeside indledningsvist hedder: »Det var lidt af en forside-basker, som Berlingske i søndags kunne diske op med: »45.000 danskere er de seneste år blevet syge af frugt og grønt, men kontrollen er langsom« ... Men nu kan DRs Detektor-redaktion afsløre, at tallet 45.000 er stærkt overdrevet...«

DR oplyser videre i sin afvisning, at det af DRs artikel fremgår, at Berlingske ikke kan klandres. Men den tilføjelse kom ifølge Berlingske imidlertid først på artiklen på DRs egen hjemmeside senere i forløbet.

Berlingske mener, at DRs forskellige indslag samlet set må efterlade læserne og lytterne med det indtryk, at Berlingskes journalister i bedste fald har gjort deres arbejde dårligt og i værste fald har ønsket at manipulere med virkeligheden. Dette er skadeligt for Berlingskes omdømme og troværdighed, hvorfor avisen havde krav på at blive hørt, før DR publicerede sine indslag.