Bedstemor giver barnebarnet digitalt baghjul

Langt flere ældre end unge har tilmeldt sig Digital Post, der træder i kraft 1. november. Ny kampagne skal få de unge med på den digitale vogn.

De unge sakker langt bagud, når det handler om at få tilmeldt sig Digital Post. Ordningen træder i kraft 1. november, og fra det tidspunkt lander den offentlige post ikke længere i folks postkasse, men derimod i den digitale indbakke.

I dag har kun 42 procent af de 15-24-årige tilmeldt sig Digital Post. Når man kigger på aldersgruppen 65-74, har knap 58 procent tilmeldt sig.

I Digitaliseringsstyrelsen undrer man sig over, at bedstemor er mere digital end barnebarnet. Og for at få de unge til at tilmelde sig Digital Post, lancerer styrelsen en kampagne.

»Blandt de unge er der nok en opfattelse af, at spørgsmålet om Digital Post ikke er relevant for dem, da de ikke har haft så mange anledninger til kommunikation med det offentlige,« siger teamleder Louise Palludan Kampmann i en pressemeddelelse.

»Fra 1. november bliver mere og mere post fra det offentlige digitalt, og så er det vigtigt, at de unge er med, så de ikke går glip af vigtige meddelelser om for eksempel indkaldelse til undersøgelse på sygehuset, SU eller boligstøtte,« tilføjer hun.

Et af elementerne i kampagnen er en digital quiz, hvor unge dyster i digital kunnen mod borgere over 65 år.

»Ideen med quizzen er at illustrere paradokset i, at de unge kan være nok så digitale i deres liv, men altså ikke når det gælder kommunikationen med det offentlige, hvor de får baghjul af de ældre,« siger Louise Palludan Kampmann.

Den digitale quiz findes på www.erdumeredigital.dk.