Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Ønsker du at lade dit barn skifte skole? Det er der omkring 2000 familier i København, som ønsker hvert år. Førhen kunne forældrene uden varsel hive lille Ida ud af én skole og placere hende i en anden, men sådan er det ikke længere i Københavns Kommune.
Her har kommunen nemlig indført en ny rådgivningsordning, som har fået navnet »Bedre Skoleskift«. Den har til formål at alle skoleskift i kommunen skal ske på et oplyst grundlag og hjælpe eleverne over i et skoletilbud, som imødekommer den enkeltes behov.
»Vi ved, hvor vigtigt et ordentligt skoleskift er for rigtig mange familier. Ud af de 2000 årlige skoleskift, vurderer forvaltningen i 700 af tilfældene, at det kunne være godt med noget rådgivning, som kan sikre at det enkelte barn har det bedste udgangspunkt for at få det optimale skoletilbud," forklarer København Kommunes børne- og ungdomsborgmester, Jesper Christensen (S).
Han uddyber med, at alle erfaringer viser, at skoleskiftene ofte sker uden der har været dialog mellem skolen og familien om, hvilket skoletilbud, der er bedst for barnet.
»Det betyder, at man ikke har overblik over, hvor eleverne forsvinder hen, og man har ikke indblik i årsagerne til, hvorfor eleven er blevet taget ud af den pågældende skole,« siger han.
Hos foreningen Skole og Forældre mener man dog, der er en enkelt hage ved kommunens initiativ.
»I udgangspunktet er det positivt at have et rådgivningstilbud, for det er jo ofte den sidste udvej på et problem at lade barnet skifte skole. Den eneste bekymring jeg har, er, at vi som forældre bliver begrænset i vores frie skolevalg, når vi skal komme med en forklaring på, hvorfor vi tager vores barn ud af skolen. Man presser nogle forældre unødigt, når de bliver afkrævet en forklaring på et skoleskift, hvis ikke de ønsker at involvere skolen i det,« forklarer formand Mette With Hagensen.
Hun kan godt forestille sig, at det derfor helt vil afholde nogle forældre fra at skifte barnets skole ud, selvom det måske er det, barnet har mest brug for, men det giver børne- og ungdomsborgmesteren dog ikke meget for.
»Forældrenes ret til det frie skolevalg bliver ikke indskrænket ved at vi indfører denne ordning. Hvis man har det sådan som forældre, at at skoleskift ville være det bedste for ens barn, så foretager man det selvfølgelig. Det, vi beder om, er bare, at skolen får at vide, om der er nogle særlige grunde ved skiftet. Det er kun ret og fair," siger Jesper Christensen.
Og Skole og Forældres bekymring er heller ikke en, man er forstående for på Vibenshus Skole på Østerbro. Her har skolelederen Per Spile Trudslev oplevet sin andel af københavnske elevers skoleskift, og han synes, den nye rådgivningsordning er mere end kærkommen.
»Vi har nemlig ikke altid vidst, hvilket barn vi modtog, og hvilke behov det barn havde. Det sker sjældent, men der kan være stor forskel på den historie, den afgivende skole fortæller om barnet og den, forældrene fortæller. Det vil sige, at vores vurdering af den nye elev og den eventuelle hjælp, der skal sættes i værk, er rigtig svær at foretage, og det vil denne ordning ændre,« mener han.
Også hos Skolelederforeningen er man glade for København Kommunes nye initiativ. Her håber man på, at erfaringerne med tiltaget bliver gode, så det måske kan brede sig på landsplan.
»Jeg glæder mig til at se erfaringerne fra København. Der er jo forskellige tiltag rundt omkring i landet, dog langt fra
ligeså konkret som det her, og derfor skal det blive spændende at se, hvordan det udmønter sig i praksis,« siger Anders Balle, foreningens formand.