Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det er slut med en kop velfortjent kaffe på Baresso.
Det tyske investeringsselskab Jab Holding, som for blot et år siden overtog Baresso Coffee, lukker nemlig kæden og omlægger landets 48 kaffebarer til den svenske kaffekæde Espresso House. Baresso er ikke blot Danmarks største kaffekæde, men også landets ældste med 16 år på bagen.
»Vi har testet Espresso House i Danmark, og konceptet har fået en meget stærk entre på markedet,« sagde Nickolas Krabbe Bjerg, Baressos administrerende direktør.
Det skrev Berlingske Business tirsdag, og siden da er reaktionerne tikket ind på Facebook.
Knap 100 delinger og over 1.300 kommentarer. Stemningen er ikke til at tage fejl af; Noget nær rædsel og landesorg. Mange Facebook-brugere tagger deres venner og spørger panisk, hvor de nu skal drikke deres café latte med tiramisu-smag eller gelatte med karamelsovs.
Nogle er mere seriøse end andre, og flere Facebook-brugere har en vis ironisk distance til nedlæggelsen af Baresso. En af dem er Rasmus Stensgaard, der undrende spørger, hvor han nu skal få sin kaffe til overpris.
Det er udmeldinger som »KATASTROFE« og smileyer med store, chokerede øjne, der tårner frem i kommentarsporet, mens andre sætter lidt flere ord på deres bedrøvelse over Baressos lukning.
Man siger, at forandring fryder, og nogle er da også klar på at give Espresso House en chance.
Men der er ingen tvivl om, at Espresso House skal udfylde nogle store sko efter Baresso. Skepsisen er nem at spore.
Ifølge Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia, som beskæftiger sig med detailhandel og forbrugeradfærd, er det netop vores alle sammens indgroede vaner, der gør en sådan omlægning svær.
»For Baresso, som umiddelbart har mange positive værdier i sin brandhistorie, skal det her gøres på en rigtig fin måde for at sikre, de ikke taber deres loyale kunder. Vi er vanemennesker, og vi vælger det, vi kender,« sagde hun tirsdag til Berlingske.
Mens nogle bekymrer sig om, hvorvidt de kan nå at få brugt deres stempelkort og gavekort til gratis kaffe, undrer andre Facebook-brugere sig over, om det betyder, at de har mistet deres job i kaffekæden.
Nickolas Krabbe Bjerg lovede over for Berlingske, at personalet ikke ville blive skiftet ud, og at Baressos 600 medarbejdere nu skulle omskoles til at betjene kunderne i det svenske koncept, Espresso House.