Babyer kan selv lægge selfies på Facebook

Skal babyer selv kunne lægge billeder og film­klip på Facebook og Twitter? Som en kritisk kommentar til forældres deling af deres spædbørns liv på sociale medier har en hollandsk designer opfundet legetøj, der »uploader« fra kravlegård til nettet.

Facebook - nu med babyselfies. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bedårende babyer i bad for første gang. Snaskede sukkergrise med candyfloss-klistrede kinder. Eller billeder fra barselsgangen. Strømmen af billeder og videoklip af helt små børn og deres nuttede bedrifter er velkendt blandt brugere af sociale medier som Facebook, hvor forældre viser deres unger frem for onlineverdenen. Børnene selv har i sagens natur ingen viden om, at deres liv ligger åbent til skue og har derfor ingen kontrol over, hvem der ved hvad om dem. Dertil er de for små. Det skisma har fået den hollandske designer Laura Cornet til at opfinde en legetøjspakke, der giver børnene selv adgang til at lægge fotos, filmklip og andre opdateringer fra deres liv som spædbørn ind på sociale medier.

»Jeg er selv 25 og skal måske ikke have børn lige foreløbig, men jeg begyndte at se, hvordan de sociale medier gik fra at være fyldt med fest- og sportsbilleder til at bugne med billeder af babyer. Jeg spurgte mine venner, hvorfor de viste deres børn frem på den måde, for jeg ville ikke kunne lide at se hver eneste tomme af mig selv på nettet. Jeg kunne klikke babyen væk, hvis jeg ikke ville se den, men babyen kunne ikke klikke sig selv væk fra mig. Men når jeg tog det emne op, følte mange af dem sig anklaget for at være dårlige forældre,« siger Laura Cornet.

At børn bliver eksponeret massivt på sociale medier, viser en amerikansk undersøgelse fra Microsoft Research fra februar i år. Af den fremgår, at 63 procent af alle mødre til børn i 0-3-årsalderen var på Facebook. 97 procent af dem lagde billeder af deres børn på sitet, og tæt på halvdelen lagde også videoer frem.

»De børn, der bliver født i dag, er den første generation, der vokser op med Facebook og andre sociale medier. Hvilke konsekvenser, det har, at vi putter børnene online, helt fra de bliver født, ved vi måske først om 30 år. Og det er blevet så almindeligt, at ingen rigtig reagerer på det,« siger Laura Cornet.

Kugle med selfie

For at skabe debat kreerede Laura Cornet derfor som eksamensprojekt på Design Academy Eindhoven legetøjspakken »New Born Fame«, der lægger babys onlineliv i barnets egne hænder frem for forældrenes. Pakken består af fire dele: En uro, en sut, et ophæng med en kugle og et par små sko – altsammen udstyret med sensorer og koblet op til de sociale medier. Rækker bittesmå babyfingre op efter den bløde twitterfugl eller facebookklodsen, der hænger fra uroen over kravlegården, aktiveres et videokamera via en sensor, og lilletrolds leg postes prompte på Twitter og Facebook. Sutten viser via GPS, hvor barnet befinder sig rent fysisk. De små sko registrerer babys bevægelser, og når barnet triller på ophængets kugle, tager den billeder – »selfier«.

Det forklædte online-legetøj, som blev vist frem på designskolens årlige udstilling i okotober, er blevet mødt med såvel forargelse som forventningsglæde.

»Nogle mener, at det er uansvarligt, og at forældrene bør sortere, hvad der skal offentliggøres. Andre har henvendt sig, fordi de gerne vil sætte legetøjet i produktion og sælge det,« siger Laura Cornet.

Første digitale fodspor

I hvilket omfang, danske forældre offentliggør billeder af deres småbørn på nettet, har det ikke været muligt at finde tal for. Jonas Ravn, projektleder hos Center for Digital Pædagogik, som særligt beskæftiger sig med børns brug af digitale medier, er ikke i tvivl om, at billedet herhjemme er mage til det, den amerikanske undersøgelse tegner. Og forældre skal da være bevidste om betydningen for det enkelte barn.

»Men det er ikke realistisk at indtage den holdning, at det er helt forbudt, Så taler man ikke ind i den tid, vi befinder os i,« siger han.

Men der er klare grænser for, hvad man som forælder bør dele af sine børns liv online. Nøgenhed duer ikke, da andre kan misbruge billederne og dele dem blandt pædofile. Og ellers handler det om at bruge sin mavefornemmelse og ikke vise barnet frem i pinlige situationer, som hvis det for eksempel kokser helt ud over ikke at måtte få en is.

»Spørg dig selv, om det er noget, du selv gad at kunne finde på nettet, hvis det var dig?« siger han.

Samme holdning og advarsler lyder fra projektleder i Medierådet for Børn og Unge Lisbeth B. Holmegaard.

»Jeg kan godt forstå, at man gerne vil dele sit barns udvikling, men man starter så et barns digitale fodspor og digitale identitet allerede dér ved at poste det. Barnet har jo ikke mulighed for at gøre invendinger imod det, og så snart, de billeder er lagt ud, får de et liv, fordi de kan deles med andre og kan blive virale. Så man skal hele tiden have sin kritiske sans med sig som forælder,« siger hun.

Samtidig peger Lisbeth B. Holmegaard på, at TV-kanalen for de 7-12-årige, DR Ultra, i fjor lod cirka 500 børn svare på en internetundersøgelse, der netop handlede om, hvorvidt det var okay, hvis deres forældre lagde fotos af dem på Facebook. Det mente 48 procent ikke. 37 procent syntes, det var okay, mens 15 procent var i tvivl.

Når det gælder de helt små, mener Jonas Ravn, at forældre særligt kan gøre to ting for at tage hensyn til børnene. Dels skal forældrene begrænse gruppen af mennesker, der kan se billederne, til dem, der står familien helt nær. Dels kan forældrene efter en rum tid fjerne billederne fra det sociale medie.

»Det er ikke noget, der overskrider en babys grænser,« siger han.

Legesættet »New Born Fame« giver blandt andet baby mulighed for selv at sende billeder og små filmklip til sociale medier som Twitter og Facebook. For eksempel går et kamera i en uro i gang med at filme, når babyen rækker ud efter uroens figurer, der i øvrigt er formet som ikonerne for de sociale medier. Fold sammen
Læs mere

Former selv personlighed

33-årige Mette Marie Lei Lange, der lige nu er på barsel med sine otte måneder gamle tvilinger, Hugo og Berta, er selv begejstret storforbruger af sociale medier som Facebook og særligt Instagram, hvor knap 14.000 følger hende.

Samtidig har hun bloggen Twinpeaks.dk med 40.000 månedlige brugere, hvorfra hun skriver om mode, skønhed, kærlighed og om sine børn, som hun også gerne offentliggør billeder af. Men sammen med sin mand har hun udarbejdet et meget klart regelsæt for, hvad de som forældre vil dele fra deres børns liv på nettet.

»Jeg har dyrket de sociale medier, lige siden de kom frem, og kan rigtig godt lide den måde, man kan møde folk på og dele ting med hinanden, selv om man ikke er fysisk nær. Men jeg tager det meget alvorligt, at jeg har fået nogle børn, som jeg er værge for, og som ikke selv kan vælge det til og fra. De skal ikke føle, at jeg er kommet til at skabe noget for dem,« siger Mette Marie Lei Lange.

Selv kan hun sagtens finde på at dele billeder, hvor hun ser fjollet ud. Men hun kunne ikke drømme om at lægge billeder op af børnene, hvor de ser tåbelige ud.

»Det handler ikke om, at mine børn skal være små nuttede påklædningsdukker. De skal selv bestemme, om de har den samme selvironi som mig, og selv skabe deres personlighed i det offentlige rum. Jeg tror, at mange ser deres børn som en forlængelse af dem selv, og derfor ser de det som en form for selvironi, hvis de gør grin med deres børn, men jeg gør det altså ikke,« uddyber Mette Marie Lei Lange.

Tvillingerne bliver heller aldrig afbildet sovende eller nøgne på nettet. Det er for private og sårbare situationer. Og kun forældrene må dele billeder af tvillingerne.

New Born Fame-designeren Laura Cornet, overvejer stadig, om hun skal takke ja til et af de mange tilbud om at sætte sin opfindelse i produktion.

»Det giver mig nogle etiske problemer, da jeg netop lavede dette her som en kritisk kommentar. Men teknologien er der jo, så jeg overvejer at arbejde sammen med et firma, der for eksempel kan sætte barnets mor ind som mellemled. Det ville jo være meget sødt. Men det er ikke noget, jeg arbejder konkret på lige nu,« siger Laura Cornet.