Arriva klar til kamp mod DSB

Transportministerens forslag om øget DSB-konkurrence mellem landsdelene får blandet modtagelse på Christiansborg.

Københavns Hovedbanegård var i går fyldt med julerejsende. Transportministeren vil nu have øget konkurrence på DSBs profitable strækning fra København til Aalborg. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens transportminister Hans Chr. Schmidt (V) sætter turbo på planerne om at udsætte DSB for mere konkurrence, så står det private trafikselskab Arriva på spring for at komme ind på markedet for fjerntrafik.

Det er DSBs guldkalv - strækningen mellem København og Aalborg, der er i spil, og her kan der tjenes penge, mener Arriva.

»Der er ingen tvivl om, at vi er interesseret i det her. Jeg er sikker på, at det er meget rentabelt, og vi har tidligere lavet koncepter for, hvordan man kan betjene sådan en strækning,« siger Arrivas direktør, Johnny Hansen, som mener, at der er tog nok i Danmark, når IC4-togene kommer på skinner.

»Derfor vil jeg anbefale, at man stiller de gamle IC3-tog til rådighed. Ellers går der let to år med at få skaffet det rigtige materiel,« siger han.

Arriva betjener allerede i dag togpassagererne på blandt andet regionalstrækningen fra Århus til Herning og Skjern, og her har selskabet været en stor succes. Tilskuddet til billetterne er for eksempel sat ned med en tredjedel, men Johnny Hansen advarer mod at lade alt afhænge af prisen.

Valgfrihed

»Jeg mener, at både DSB og Arriva gør det ret godt. Men hvis der bliver mere konkurrence, så kan vi give folk noget mere at vælge imellem. Det ville være godt, hvis man kan vælge afgangen klokken 15 til måske 300 kroner eller den klokken 16 til måske 700. Til gengæld skal der måske være mødelokaler om bord. Det er for tidligt at sige noget om, men uanset, hvem der vinder, kommer der til at ske noget,« siger Johnny Hansen.

De Radikale, som er forligspartner med regeringen og Dansk Folkeparti omkring DSB, mener at der er grund til at være forsigtig.

»Vi har ikke noget imod, at der kommer flere udbydere, men vi skal passe på med, at vi ikke tager noget, der er skidt, og gør det endnu værre. Kystbanen er jo et eksempel på, at det ikke virker. Jeg hælder ikke ministerens forslag ned af brættet, men vi skal være fuldstændig sikre på, at vi ikke skaber endnu flere problemer,« siger den radikale transportordfører, Johs. Poulsen, der mener, at regeringen bruger DSB som en økonomisk malkeko.

»Ministeren vil gerne have det til at se ud, som om det er DSB, der er problemet. Men regeringen bruger jo DSB som en økonomisk malkeko,« siger Johs. Poulsen.

De Konservatives transportordfører, Henriette Kjær, mener heller ikke, at det er DSBs skyld, at tingene ser ud, som de gør.

»Det er jo os politikere, der har forsømt at give dem konkurrence. Det bliver sundt for DSB at få det, for det er jo en magelig position at være ene-operatør på en meget lukrativ strækning. Og problemet her er jo ikke kun juletrafik. Det er jo hver fredag, der er problemer,« siger Henriette Kjær, der kalder tanken om at lade flere komme ind på skinnerne for »god konservativ politik«.

Hos SF vil trafikordfører Pia Olsen Dyhr heller ikke gå imod tanken om at lade flere udbydere komme ind.

»Vi er jo enige om, at der er noget galt, når det ikke kan betale sig for mig og min familie at tage toget til Jylland. Det er væsentligt billigere i bilen. Men jeg tror ikke, man løser det her, inden staten sætter tilskuddet til billetterne op,« siger Pia Olsen Dyhr.

DSBs direktør, Søren Eriksen, har ikke ønsket at kommentere sagen.