Argentina - Sydamerikas mekka for skønhedsturisme

Argentina er blevet et af verdens førende lande inden for plastikkirurgisk turisme. Kunderne strømmer til fra hele verden.

Buenos Aires har udviklet sig til et sandt mekka for vesterlændinge, der efterspørger dyre operationer, da kirurgerne er dygtige. Et stort hjemmemarked og et lavt prisniveau har gjort Argentina til foregangsland for den nye industri, der har fået navnet: Plastikkirurgisk turisme.

Flere firmaer er skudt op de seneste år, og de tilbyder typisk skræddersyede løsninger. Patienten bliver hentet i lufthavnen og indlogeret på hotel, hvor virksomhederne hjælper under opholdet. Den medicinske direktør for firmaet Plenitas, Gabriel Weil, forklarer, at de nye virksomheder bygger på en lang tradition.

»Argentinerne er forfængelige, og én ud af 30 har fået foretaget en kosmetisk operation. Det tal er blandt verdens højeste, og alle hospitaler og klinikker foretager plastikoperationer,« siger han.

Først de seneste tre år er den lokale ekspertise for alvor kommet udlændinge til gode, efter den medicinske turisme er sat i system.

Ifølge tal fra den internationale forening for plastikkirurger - ISAPS - blev der i 2005 foretaget 49.590 plastikoperationer i Argentina. Det er en stigning på 59 procent siden 2003, og den tilskrives de medicinske turister, da Argentina i samme periode er steget fra en femte plads til en tredje plads på verdensplan - målt pr. indbygger.

En vigtig årsag til den konkurrencedygtige pris er, at landet var igennem en historisk økonomisk krise i 2001-02, hvor man devaluerede pesoen, og siden har landet været blandt regionens billigste. Det gælder også plastikkirurgernes ydelser.

En af kunderne er Bruce Cartagena på 48 somre fra Oklahoma, der har fået en ansigtsløftning og en hårtransplantation, mens hans kone blot har fået løftet sit 42-årige ansigt.

»Vi har tjekket det hele på nettet. Helt ned til doktorens baggrund, og hvor tilfredse hans tidligere patienter har været, og det har været en succes,« siger amerikaneren.