»Archives in the Tongue: A Litany of Freedoms«

Det flettede afrohår har en central plads og betydning i Jeanette Ehlers soloudstilling og udgør samtidig nogle forenklede, æstetisk smukke skulpturelle værker, der inviterer deres beskuere ind til en nærmest meditativ seance, hvis de lader øjet vandre. David Stjerneholm

Tiden kalder på omsorg og healing. På Kunsthal Charlottenborg forsøger billedkunstneren Jeanette Ehlers at løsne op for gamle koloniale spændinger.

Uddrag af anmeldelsen:

»Ud af en væg bruser en overdimensioneret hårpragt af flettet hår, som strækker sig hen ad gulvet. Den kan forstås som en hemmelig dør til friheden, læser jeg i kataloget, og også, at håret er flettet i samarbejde med en afroamerikansk kunstner og indbyggere fra Detroit.

Jeanette Ehlers har hentet hjælp fra kunstnere og håndværkere til flere af sine værker ud fra et ønske om en forløsende intim solidaritetstanke. Det gælder også de sorte og brune fletninger, der snor sig ind og ud ad vægge og op mod loftet i Kunsthal Charlottenborgs store sal. Netop det gamle palæ, der har været genstand for hede diskussioner om, hvor direkte det er bygget på fortjeneste fra de danske kolonier, giver Jeanette Ehlers en vigtig klangbund.«

Læs hele anmeldelsen her.