Anklager: Derfor skal ROJ TV dømmes for terror

Anklagemyndigheden procederer netop nu i terrorsagen mod det kurdiske ROJ TV, der er baseret i København.

Fra forreste række i retssal 27 i Københavns Byret rapporterer journalister i dag fra terrorsagen mod kurdiske ROJ TV. Bevæbnet med computere, papir og kuglepenne lyttes der til anklagerens procedure på den 28. retsdag i den langstrakte sag, hvori der forventes dom til januar.

ROJ TV, der har hovedkvarter i København, er tiltalt for at fremme terror gennem systematisk propaganda til fordel for den militante, kurdiske bevægelse PKK, der er på alverdens terrorlister. I dag i retten er anklager Jakob Buch-Jepsen i fuld gang med at runde sagen af med sin procedure.

For en af journalisterne i retslokalet er der mere på spil end blot at få sendt en nyhed hjem til redaktionen. Han er en del af selve sagen.

Chefredaktør på ROJ TV Amed Dicle, der også benytter navnet Vahdettin Taufyr, spiller en central rolle i ROJ TVs organisation i Belgien, hvorfra udsendelserne bliver produceret og transmitteret ud til millioner af seere verden over. Og tidligere i retssagen har Dicle været i vidneskranken. Det skete, da anklagemyndigheden i august fremlagde billeder af ham som bevismateriale i sagen. På nogle af billederne optrådte han på ROJ TV i sit civile arbejdstøj som redaktør. På andre var han iført kamouflagetøj i en PKK-træningslejr.

Amed Dicle afviste dengang alle anklager om, at han og tv-stationen er kontrolleret af PKK, og han benægtede samtidig ethvert kendskab til et brev fundet hos ROJ NV i Belgien, hvori han sværger evig troskab til PKK.

Selv om Dicle sidder på første række i retssalen denne onsdag formiddag, er han trods alt ikke en af hovedrollerne. En af dem udfyldes i stedet af ROJ TVs tidligere direktør Manouchehr Zonoozi, der i 2010 stillede sig frem i Berlingske og fortalte om nære bånd mellem ROJ TV og den forbudte kurdiske oprørsgruppe PKK.

Zonoozi er anklagerens kronvidne i sagen, og derfor har forsvarer Bjørn Elmquist gjort meget for at underminere eksdirektørens troværdighed. Men det er ikke lykkedes, understreger anklager Jakob Buch-Jepsen fra Københavns Politi under proceduren.

- Vi har hørt forklaringen fra Zonoozi. Han er en speciel person. En iværksætter, hvor ROJ TV var hans livsværk. Men han var en dårlig administrator, og det viser rodet med mellemregningskontoen, som betyder, at han nu skylder omkring 500.000 kr. til ROJ TV. Men ændrer det hans forklaringer? Forsvareren vil hævde, at det er Zonoozi, der hævner sig. Men hvem er det, der hævner sig, spørger Jakob Buch-Jepsen og peger blandt andet på, at Zonoozi på et tidspunkt blev tilbudt 25.000 euro af PKK for at forsvinde fra tv-stationen.

Buch-Jepsen fortsætter sin procedure:

- Zonoozis forklaring er en brik i et stort puslespil. De andre beviser er så stærke, så de alene ville kunne føre til domfældelse. Zonoozis forklaring viser, at ROJ TV gradvis er blevet overtaget og kommet under PKKs indflydelse. Overtagelsen af selskaberne er kommet snigende. Zonoozi har forklaret, at han har kendt til PKKs indflydelse siden sommeren 2006. Man kan måske bebrejde ham, at han ikke gik til politiet før. Men gør det hans forklaring i øvrigt utroværdig? Samtidig har sagen haft store konsekvenser for Zonoozi, der i dag er insolvent og lever under politibeskyttelse. Han vil ikke i minimum de næste par år kunne leve et normalt liv, påpeger anklageren.

Buch-Jepsen bruger endvidere proceduren til at skyde på tidligere bestyrelsesformand Henrik Winkel, der i en lydoptagelse har erkendt, at han godt vidste, at ROJ TV ikke levede op til vilkårene for sendetilladelsen i Danmark. Det skyldes, at ROJ TV har en sendetilladelse på betingelse af, at redaktionelle beslutninger træffes i Danmark, men både Winkel og nuværende direktør Imdat Yilmaz har erkendt, at tv-stationen reelt styres fra Belgien.

- Winkel burde ransage sig selv og ikke føre myndighederne bag lyset. Han var klar over, at sendetilladelsen ville blive inddraget, hvis han fortalte sandheden, siger Jakob Buch-Jepsen.

Anklagemyndighedens procedure varer formentlig hele onsdagen, mens forsvarer Bjørn Elmquist kommer til orde i næste uge. En dom ventes først til januar.

I dag vil anklager Jakob Buch-Jepsen i fem hoveddele opregne argumenterne for hvorfor ROJ TV skal dømmes for overtrædelse af terrorparagraffen.

Først og fremmest skal det bevises, at PKK er en terrororganisation:

- Anklagemyndigheden vil ikke forsvare Tyrkiet. Det bestrides ikke, at de kurdiske mindretal i både Tyrkiet, Iran, Syrien og andre steder historisk er blevet behandlet dårligt. Men PKK kan under folkeretten ikke anses som en legitim modstandsbevægelse. PKK er en terrorgruppe, og det danner hele fundamentet for denne straffesag, argumenterer Buch-Jepsen i retten.

De andre argumenter som anklageren trækker frem i retten er:

- Klip fra ROJ TVs nyhedsudsendelser, der skal synliggøre en åbenlys propaganda til fordel for PKK.

- En historisk gennemgang af PKKs forsøg på at etablere sine egne TV-stationer for at få spredt sin propaganda - herunder en oversigt over personrelationer mellem ROJ TV og to tidligere kurdiske TV-stationer, som myndighederne i Storbritannien og Frankrig tvangslukkede på grund af opfordringer til had og forbindelser til PKK.

- For det fjerde beviser for personrelationer mellem ansatte på ROJ TV og medlemmer af PKK.

- For det femte en økonomisk del, der bl. a. bygger på Bagmandspolitiets efterforskning af mulig hvidvask af PKK-penge i Den Kurdiske Kulturfond