Andestegen afblæst af fordærv

Et parti ferske ænder pakket den 10. december blev lillejuleaftensdag tilbagekaldt af Fødevarestyrelsen på grund af fordærv. Producenten Dansk And undskylder dybt til de berørte forbrugere og lover bedre forhold fremover.

Lillejuleaften tilbagekaldte Dansk And og Fødevarestyrelsen ildelugtende ænder fra butikkerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bjarke Bo Olsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For flere familier blev forventningen om andesteg juleaften skiftet ud med et ildelugtende og uspiseligt fjerkræ.

På grund af en produktionsfejl hos Dansk And i Struer var indmaden nemlig blevet for varm i et parti på 1.100 ferske ænder, som var blevet slagtet og pakket om morgenen den 10. december. Det fik angiveligt 20-40 af ænderne, solgt i 158 butikker, til at gå i fordærv og møde sin køber med en ram dunst af kloak.

Lillejuleaften tilbagekaldte Dansk And og Fødevarestyrelsen derfor kødet fra butikkerne. Samtidig blev forbrugerne advaret om på ingen måde at sætte tænderne i ænderne. Ifølge flere tilbagemeldinger har alene udpakningen dog virket som en naturlig stopklods på forbrugeres appetit.

»På sin vis har det været rigtigt heldigt, at de her ænder har lugtet så slemt. Man har inden tilberedelsen kunnet konstatere, at noget var galt,« siger beredskabschef Nikolas Hove fra Fødevarestyrelsen, der ikke har registreret nogen sygdomstilfælde som følge af de fordærvede fjerkræ.

Han kalder dog sagen »kedelig og tragisk« for de familier, der har stået med en dårlig and juleaften.

Andre partier står for skud

I løbet af juleaftensdag har Fødevarestyrelsen modtaget 98 telefonopkald og en række elektroniske henvendelser om det fordærvede andeparti. Heriblandt otte ekstra sager via Facebook, hvor også andre partier fra Dansk And har stået for skud hos forbrugerne.

I første omgang fokuserer Fødevarestyrelsen alene på partiet fra den 10. december, men vil efterfølgende se på de øvrige. Nikolas Hove oplyser samtidig, at sagen har været håndteret, som den skal, og henviser til, at ansvaret i sidste ende ligger hos virksomheden.

Dansk And skærper procedurer

Hos Dansk And medgiver en brødebetynget producent den uheldige situation.

»Det er lige til at græde over. Vi er simpelthen så kede af det og håber ikke, at det er gået ud over for mange familier,« siger direktør Martin Daasbjerg, som mener, at fejlen kan skyldes en nylig genopstart af virksomhedens maskiner og procedurer i Danmark efter otte år uden for landet.

Sammen med sin søn har Martin Daasbjerg brugt en stor del af juleaften på at besvare henvendelser fra 150-250 bekymrede forbrugere.

I mere end ni ud af ti tilfælde har forespørgslerne ifølge Martin Daasbjerg ikke handlet om klager, men om fif til tilberedning og vished om, at man sidder med en sund and.

Han vedkender sig problemets alvor og lover at tage samtlige forbrugerhenvendelser seriøst, uanset pakkedato og salgssted.

»Det er helt indlysende, at vi har begået en fejl. Fremover vil vi skærpe vores procedurer endnu mere og foretager i januar nye testslagtninger ud fra erfaringerne. Jeg kan love, at det her er sidste gang, sådan noget sker. Det kommer aldrig nogensinde igen til at ske, at vi fra Dansk And kommer med sådan noget skrammel til forbrugerne. Det må simpelthen ikke ske,« siger han.