Allerede inden kampen var Island den store vinder

Miniputnationens fodboldeventyr har skabt så stort et fokus på Island, at landet allerede oplever, hvordan succesen gavner – det gælder både turismen, men også islændingenes selvtillid.

Óli Sigurdsson har taget hyre på vikingeskibet »Görk«, fordi han er betaget af Islands fortid som vikingenation. Foto: Ólafur Steinar Gestsson Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

REYKJAVIK: Stolt kommer den sejlende ind gennem indsejlingen til Reykjaviks havn. Sejlet er spændt helt ud i den barske vind. Kridhvidt står det majestætisk og troner op mod de lavthængende skyer.

Det lille vikingeskib »Görk« trives med opmærksomheden og gør sig i den grad til over for de turister, der gennem deres kameralinser nøje følger træskibets vej ind til kajen. Og det tyder da også på, at det er en opmærksomhed, der de næste måneder kun vil tiltage i styrke.

For Islands overraskende præstation ved fodbold-EM har sat landet på alles læber. Ikke siden vulkanen Eyjafjallajökulls gik i udbrud og sendte en 17 km stor askesky i luften, der lammede flytrafikken over Nordeuropa i 2010, har landet været googlet mere. Interessen for den lille ø mod nord er massiv, og det kommer til at påvirke turismen i landet, der i forvejen har været stejlt stigende de seneste år.

»Det er længe siden, Island har fået positiv omtale. De seneste år har vi haft finanskrisen, askeskyen og senest skandalen med Panama Papers, som alle er sager, der har givet os negativ omtale. Men det her er det noget helt andet, og det vil helt sikkert gavne turismen,« siger Kjartan Njaisson, der er nyhedsredaktør på den islandske TV-station Channel 2 News, og som har fulgt udlandets stigende interesse for vulkanøen tæt.

Ekstra hænder på turistkontoret

Den stigende interesse oplever man allerede på turistkontoret i Reykjavik, hvor man pga. en formodning om et stigende antal turister, allerede har ansat to mand ekstra til at betjene kontoret.

»Island er blevet sat på landkortet, og folk kender os nu. Vi får mange mails fra folk i forskellige lande, der ønsker til lykke med sejren og fortæller, at de vil besøge Island en dag. Det er meget mærkeligt, vi får de mail, men folk skriver også, at de ikke ved, hvor de ellers skal sende dem hen,« siger Nejra Nesetovic, der er turarrangør på kontoret.

Den islandske turisme var allerede inden slutrunden i massiv vækst, og overhalede i 2014 fiskeri og fiskeproduktion som det erhverv i Island med den største eksportindtægt. Det år besøgte én million turister øen. Et tal, som – hvis man skal tro forudsigelserne – vil stige markant allerede i år.

Om bord på det lille vikingetræskib tager de to søulke Oli Sigurdsson og Sigurdur Bjarni, sig en velfortjent pause. De er begge betagede af Islands forhistorie som vikinger og har derfor søgt arbejde på det lille turistskib.

Ikke overraskende glæder de sig derfor også over, at vikingehistorien er blevet en integreret del af fortællingen om Island. Det er særligt sket via internationale medier, der ikke har kunnet undlade at trække paralleller fra de islandske spillere og fans’ attitude og storslåede klappetraditionen og til deres vikingrødder.

»Det bliver en stor fordel for os. Det er jo ren reklame for Island og for os,« siger Oli Sigurdsson.

Normalt arbejder han på en langt større båd, men forkærligheden for vikingesagaerne gør, at han om sommeren skifter de store skibe ud med det lille træskib og de gamle fortællinger om de islandske forfædre.

Gavner selvtilliden

Og skal man tro islændingene selv, så gavner fortællingerne om landets succes og fortid som hårdtslående vikinger ikke kun turismen på øen, men i høj grad også befolkningen, der er blevet langt mere sammentømrede af at dele fodboldbegejstringen.

»Folk i gaderne smalltalker mere med hinanden nu end tidligere. Man snakker med folk, man ellers ikke ville tale med, fordi man har den her jubel til fælles. Jeg er sikker på, at det fællesskab også vil fortsætte efter slutrunden,« siger Oli Sigurdsson.

Det billede genkender Kristinn Schram, der er etnologilektor ved University of Iceland, og som har specialiseret sig i islandsk identitet og mentalitet. Han har ligeledes bemærket, hvordan islændingene interagerer mere med hinanden end tidligere, hvad enten det er i køen i supermarkedet eller på den lokale bar.

»Fodboldsuccessen vil også gøre en forskel for den almindelige islænding, fordi den allerede har skabt en større fællesskabsfølelse og en større national bevidsthed, som vil hænge ved,« vurderer lektoren.

Tilbage på det lille vikingeskib er dagens besætning ved at gøre klar til næste sejltur. Fortællingerne om vikingernes togter ligger på rygraden, så det er egentlig kun båden, der skal gøres helt klar.

»Jeg forstår ikke, vi ikke har gjort det her noget før på Island. Vikingerne er jo en del af vores historie,« siger Oli Sigurdsson.

Selskabet bag sejlturene, Reykjavik Viking Adventures, har inviteret landsholdet om bord, når spillerne kommer hjem fra slutrunden. Der kan være 12 mand om bord, så det passer med hele startopstillingen plus en styrmand, fortæller Oli Sigurdsson begejstret. Han har foreslået at sejle spillerne langs Reykjaviks kyst, så islændinge kan stå på land og hylde deres helte i mens. Selskabet har dog endnu ikke fået en tilbagemelding fra landsholdet.

Kvartfinalen mellem Island og Frankrig var ikke færdigspillet ved redaktionens deadline.