Alex Ahrendtsen: Det er en kynisk og kold form for kulturrelativisme

Noget er rigtigt, andet er forkert, og derfor er det bare dumt og ubrugeligt, når islamistiske terrorister bliver fremstillet som martyrer på en udstilling i Kødbyen fra 26. maj, mener DFs kulturordfører, Alex Ahrendtsen.

Noget er rigtigt, andet er forkert, og derfor er det bare dumt og ubrugeligt, når islamistiske terrorister bliver fremstillet som martyrer på en udstilling i Kødbyen fra 26. maj, mener DFs kulturordfører, Alex Ahrendtsen. Fold sammen
Læs mere

Hvad er problemet med, at teater Sort/Hvid og kunstnerkollektivet TOETT laver udstillingen »Martyrmuseum«?

»Der er flere problemer. For det første har kunstnerne ikke forstået martyrbegrebet. Her i Vesten er en martyr et menneske, som bliver dræbt på grund af sin overbevisning, og som selv er uskyldig. En islamisk martyr er derimod en kriger og en morder – en person, der dræber andre uskyldige mennesker. Det er også problematisk, at de hævder, at vi alle er helte i vores egen virkelighed. Det er vi ikke. Der er rigtig og forkert, og der er godt og ondt, og de islamiske mordere er ikke helte – de er terrorister og koldblodige mordere. Men kunstnerne har valgt at købe den islamiske propaganda om, at de er martyrer. De kunne have gjort noget helt andet. De kunne have kaldt udstillingen for »Morder eller martyr?« og have undersøgt, om terrorister er martyrer eller mordere. Det ville være mere meningsfuldt.«

Er kunsteventet i Kødbyen en god idé? Læs Matthias Hvass Borellos modsatte holdning her.

Er det ikke netop meningen med kunsten, at den skal udfordre vores verdenssyn?

»Men det gør den jo ikke i dette tilfælde. De tager jo bare den islamiske opfattelse af martyrbegrebet for pålydende.«

Men det er jo sådan, at de mennesker, som du og jeg kalder terrorister, anser andre mennesker for at være martyrer. »Martyrmuseum« er en kunstudstilling, og formålet er jo netop at vende tingene lidt på hovedet og give nye perspektiver …

»Men terrorister er ikke martyrer – de er mordere, og jeg foretrækker vores martyrbegreb, hvor en martyr er et uskyldigt menneske, der bliver dræbt på grund af sin overbevisning. Jeg har valgt side, og jeg anerkender ikke terrorister og mordere som martyrer. Kunstnerne bag udstillingen har ikke taget stilling. De er inspireret af et martyrmuseum i Teheran, hvor mordere bliver hyldet. Det ville jo svare til, at der var SS-museum, som hyldede SS-soldater, og de var inspireret af det. Det er så overfladisk, dumt og ubrugeligt – en provokation uden substans.«

Tager du ikke sorgerne lidt på forskud, når du er kritisk over for en udstilling, som du ikke har set?

»Nej, de (kunstnergruppen, red.) har ret udførligt beskrevet udstillingen. Det er en kynisk og kold form for kulturrelativisme, for de er ligeglade med, om noget er rigtigt eller forkert, godt eller ondt. De tager intet hensyn til ofrene for de her mordere. De relativerer opfattelsen af godt og ondt og mener, at vi skal tage islamismens martyrbegreb seriøst og undersøge det. Men det skal vi da ikke. Vi skal bare kalde islamiske mordere for det, som de er. Der er noget, som er rigtigt og forkert. Det er rigtigt at lade være med at dræbe, og det er forkert at dræbe uskyldige mennesker.«