Akademikere vilde med folkeskolen

Ansøgningerne strømmer ind til Teach First, der videreuddanner akademikere til at undervise i socialt udsatte folkeskoler. De har tre, fire gear mere, mener skoleleder, mens Lærerforeningen er skeptisk.

»Jeg vil gøre det federe at læse matematik og kæmpe for, at eleverne ikke synes, at matematik er forfærdeligt,« siger Mikkel Bruun, der er ingeniør, men underviser på Kokkedal Skole. Foto: Olafur Steinar Gestsson Fold sammen
Læs mere

»Mor og far har fire døtre, hver datter har en bror. Hvor mange personer er der i familien?«

Diskussionen er i fuld gang i matematiktimen i 3. B på Kokkedal Skole. Her underviser 25-årige Mikkel Bruun uden en klassisk læreruddannelse i skoletasken, men derimod en bachelor i matematik og naturvidenskab fra universitetet.

Mikkel Bruun er en del af det første hold akademikere, der blev optaget på Teach First-uddannelsen. Teach First giver bachelor- eller kandidatuddannede en toårig lærer- og ledelsesuddannelse, så de kan undervise i folkeskolen. Teorien læser akademikerne om aftenen, mens de om dagen underviser på lige fod med færdiguddannede lærere i socialt udsatte folkeskoler, der især har svært ved at finde naturvidenskabelige lærere.

Teach Firsts første hold på 30 kandidater blev i sommer udvalgt blandt 330 ansøgere, og i år er ansøgertallet i den netop overståede ansøgerrunde så næsten fordoblet til 634.

Mikkel Bruun er ikke i tvivl om, hvorfor han søgte en anden vej, end hans bachelor lagde op til.

»Jeg ville ud og møde mennesker, og jeg vil gøre det federe at læse matematik og kæmpe for, at elever ikke synes, at matematik er forfærdeligt,« siger han.

Ingen af de kandidater, der sidste år blev optaget i Teach First, er faldet fra, hvilket står i kontrast til læreruddannelsen, der kæmper med frafald. Ifølge Uddannelsesministeriet var frafaldet på 13 procent i 2014, mens ansøgertallet ikke er steget alverden – fra 2.235 ansøgere i 2014 til 2.372 ansøgere i 2015.

Mikkel Bruun ville da heller ikke have søgt ind på den gængse læreruddannelse:

»At være ingeniør er en stor del af min identitet. Det bliver der taget højde for i Teach First, for de tager udgangspunkt i, at man allerede ved en masse om sit fag, men nu skal lære at undervise i det,« siger Mikkel Bruun.

Samtidig adskiller Teach First sig fra læreruddannelsen ved, at den også uddanner til ledelse. Der er ingen forventning om, at alle kandidater forbliver lærere, hvilket har været afgørende for Mikkel Bruun.

»Senere vil jeg gerne være med til på politisk niveau at ændre den måde, vi i dag tænker folkeskole på. Og så er jeg nødt til at have haft fingrene i mulden, men også have kompetencer inden for eksempelvis ledelse,« siger Mikkel Bruun.

Lærerforeningen skeptisk

Det er dog ikke hos alle, at der er entydig begejstring for, at Teach First-uddannelsen ikke kun lægger op til, at kandidaterne fortsætter som skolelærer.

Danmarks Lærerforening er bekymret og mener, at det kan være demotiverende for lærere, at de lægger mange kræfter i en ny kollega, som efterfølgende forlader lærerfaget.

»Skolerne bruger en masse ressourcer på at uddanne lærere, som måske ikke bliver i faget. I stedet burde de bruge ressourcer på at efteruddanne deres egne lærere, så de kan undervise i naturvidenskabelige fag,« siger formanden for undervisningsudvalget, Bjørn Hansen.

På Kokkedal Skole er skoleleder Kirsten Birkving begejstret for Teach First-lærerne, som hun har ansat tre af.

»De har tre eller fire gear mere, og de har meget lidt fravær. De er fra dag ét parate til at tage opgaver på sig i modsætning til nyuddannede lærere, som kan være mere skrøbelige,« siger skolelederen.

Kirsten Birkving mener, at læreruddannelsen kan lade sig inspirere af Teach Firsts kobling mellem teori og praksis – det mangler på læreruddannelsen, synes hun. Samtidig er Kirsten Birkving glad for den udskillelsesproces, der er kendetegnet ved Teach First, og som kun i mindre grad er at finde ved læreruddannelsen.

»Hvis vi vil have de dygtigste, så må de udvælges mere nøje,« siger skolelederen.

Det er Bjørn Hansen fra Lærerforeningen enig i, men som det er i øjeblikket, er ressourcerne ikke til stede, påpeger han.

»Hvis man lagde mere vægt på udvælgelse, kunne man frygte, at det i stedet gik fra undervisningstiden af de studerende, der allerede går på læreruddannelsen,« siger han.

Bjørn Hansen er ikke begejstret for Teach First-uddannelsen, men mener, at man ansætter ufaglærte lærere på skolen, som mangler den didaktiske baggrund for at være lærer.

»Det er altså begrænset, hvad man kan lære på seks ugers sommerskole. Og ud fra hvad jeg hører fra tillidsrepræsentanter, er Teach First-lærerne hårdt spændt for, når de har teori ved siden af arbejdet på skolen. Frygten er, at de falder fra på andet år,« siger Bjørn Hansen og påpeger, at nogle få nok kan holde til dette pres, men at det langtfra vil være tilfældet for alle studerende, der skal gennem en læreruddannelse.

Bjørn Hansen vil dog gerne have, at læreruddannelsen blev længere, så der var mere tid til praktik. Noget, der dog ikke har været udtrykt ønske om fra politisk side under tidligere uddannelsesminister Esben Lunde Larsen (V).

Tilbage på Kokkedal Skole er Mikkel Bruun ved at forklare børnene, hvorfor der ikke er ti, men syv medlemmer i familien. Niårige Lucas Moreno siger reflekterende, at han synes, at han kan mærke, at Mikkel Bruun har studeret matematik i mange år:

»Han er god til at forklare matematik på forskellige måder, og vi laver tit andre ting end at skrive opgaver i bogen.«