Aflyste afgange: Sådan er dine rettigheder ved en flystrejke

Som forbruger har du samme rettigheder i hele EU, hvis din flyrejse bliver aflyst pga. en strejke som de franske flyvelederes.

I Charles de Gaulle-lufthavnen i Paris er knap halvdelen af alle afgange ramt af forsinkelse eller aflysninger onsdag. Fold sammen
Læs mere
Foto: IAN LANGSDON

Hundredvis af flyafgange til og fra franske lufthavne er allerede aflyst pga. flyveledernes strejke. Både i dag og i morgen ventes massive forsinkelser og aflysninger.

Hvis du har købt billet til et fly, der påvirkes af en strejke, har du som forbruger nogle rettigheder som er ens i hele EU. Det er dog ikke sikkert, du kan få pengene tilbage.

I første omgang skal du henvende dig til det selskab du har købt rejsen af. Enten rejsebureauet, flyselskabet eller i nyere tid den hjemmeside der har formidlet flybilletten.

Du har krav på, at selskabet prøver at få dig hjem på anden måde, hvis du rammes af strejke, mens du er ude. Hvis det kan ske uden »væsentlig« forsinkelse, har du ikke krav på afslag i prisen. Nøgleordet her er »væsentlig«. Hvad der skal til for at en forsinkelse er væsentlig afhænger af en konkret vurdering. Generelt skal der en længere forsinkelse til på en hjemrejse end en udrejse for at forsinkelsen er væsentlig.

Hvis der er »væsentlig« forsinkelse, kan du have krav på kompensation. Det kan være større eller mindre afslag i billetprisen og erstatning for dine ekstraudgifter til forplejning mens du venter, eller måske ligefrem en overnatning på hotel. Selvom der ikke er en væsentlig forsinkelse, kan ventetiden godt være så lang at flyselskabet skal sørge for mad og drikke til dig.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Som hovedregel får du ikke erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, selvom du kommer for sent hjem til at møde på arbejde. Til gengæld er det en rigtig god begrundelse for at komme for sent.

Hvis du er hjemme, og det er din udrejse der er strejkeramt, kan selskabet med det samme opgive at få dig afsted med en anden flyafgang eller anden transportform. Du har i så fald ret til at få erstattet hele flyrejsens pris. En nylig dom i Tyskland har slået fast, at det gælder alle dine udgifter, også de ekstra afgifter og købsomkostninger der kan være lagt på regningen udover selve flyrejsens pris.

Ved pakkerejser gælder særlige regler pga. rejsegarantien. Også her gælder, at du i første omgang skal tage kontakt til det selskab, der har solgt rejsen.

Og også her gælder, at hvis du synes du har krav på mere, end du har fået, kan du søge hjælp hos indtil flere instanser, alt efter om rejsen er købt i Danmark eller i et andet EU-land, og alt efter hvor du rejser hen.

Forbrug.dk har en samlet oversigt over dine rettigheder som flypassager og links til klagemulighederne.

Selvom rettighederne er ens i hele EU, er de ikke helt enkle. Du kan derfor have krav på økonomisk kompensation ud over det, du allerede har fået af selskabet.

Et nyt dansk firma, AirHelp,  tilbyder at »prøve din sag« for dig. Det koster kun noget, hvis du får penge ud af det.