Ældre vil af med aldersgrænse for kørekort

Regeringen er klar til at hæve aldersgrænsen for kørekortfornyelse fra 70 til 75 år, men Ældre Sagen ønsker mere vidtgående ændringer og mindre bureaukrati. Eksperter er enige.

Ole Helmer Sørensen på 78 har som mange andre ældre haft bøvl med at forny sit kørekort og kan samtidig ikke forstå, hvorfor kørekortet så ofte skal fornyes, når han ellers er sund og rask. Han efterlyser ligesom Ældre Sagen mere vidtgående ændringer i loven om kørekortfornyelse, end regeringen lægger op til. Foto: Claus Bech Fold sammen
Læs mere

Ikke én eneste gang har tidligere overlæge Ole Helmer Sørensen fra København været involveret i et trafikuheld.

Derfor mener han heller ikke, det er rimeligt, at det skal være så besværligt at forny sit kørekort, som det er tilfældet, efter at han er blevet 78 år gammel. Han har taget Berlingske med på tur i sin Citroën C5, og heller ikke på denne tur blev det dagen, da Ole Helmer Sørensen oplevede sit første uheld.

Den tidligere overlæge er en af mange ældre, som er frustrerede over måden, kørekortfornyelse fungerer på. Alene på Ældre Sagens Facebook-side er der næsten 600 indlæg om emnet.

»Jeg gik først til Borgerservice KVIK, men blev henvist til en anden borgerservice. Her stillede jeg mig i en lang kø og blev bedt om at trække et nummer til en ny kø med utålmodige pensionister, som skulle have ordnet kørekort. Hvorfor kan ansøgningen ikke sendes videre, i stedet for at jeg skal køre fra sted til sted,« spørger Ole Helmer Sørensen, mens han i stensikker stil passerer Emdrup Sø på grænsen mellem Gentofte og København.

Kørekortet blev fornyet for en periode af tre måneder og skal derfor snart fornyes igen ved endnu et fremmøde. Han mener, at Borgerservice i stedet burde sende et nyt midlertidigt kørekort med en undskyldning for forsinkelsen. Og når Ole Helmer Sørensen om nogle uger skal til Frankrig, skal der igen et andet kørekort til, fordi det midlertidige ikke gælder i udlandet, og Ole Helmer Sørensen skal til Borgerservice igen.

»Hvorfor skal proceduren for et nyt kort tage tre måneder hos politiet og to-tre måneder hos Borgerservice, det begriber jeg ikke,« siger han.

Han kan heller ikke se det rimelige i, at personer i alderen 72 til 80 år skal have fornyet kørekortet hvert andet år, selv om de er friske og raske:

»Hverken Borgerservice eller politiet kan vurdere særlig meget, ud over at de kan bede om nærmere undersøgelser på baggrund af papirer og attester. Men det burde være lægen, der havde det ansvar. Ligesom man gør i eksempelvis England, kunne lægen sætte et stempel i kørekortet, som gælder i eksempelvis et eller to år, i stedet for at man skal igennem hele den her proces frem og tilbage mellem institutionerne,« siger Ole Helmer Sørensen.

Ældre Sagen: Lav flere ændringer

Chefkonsulent i Ældre Sagen Mirjana Saabye mener, at reglerne er bureaukratiske og begrænsende.

Hun er glad for, at regeringen har et forslag om at hæve aldersgrænsen for kørekortfornyelse fra 70 til 75 år i behandling, som hun kalder »et fornuftigt, første skridt«, men mener samtidig, at der skal gøres mere på området. Blandt andet skal der være længere mellem lægetjek ved en bestemt alder, når kørekortet skal fornyes – og med tiden skal de helt afskaffes.

»Forskning viser, at der ikke er en sammenhæng mellem bedre trafiksikkerhed og sundhedstjek af personer i en bestemt alder. Sundhedsundersøgelser burde baseres på sygdomme, om man tager medicin eller lignende forhold. Helbred – og ikke alder – skal være afgørende,« siger Mirjana Saabye og efterlyser samtidig mindre bureaukrati og ensartede priser for helbredsattester.

Ifølge forsker i trafikadfærd Sonja Haustein ved DTU Transport giver det god mening både at hæve aldersgrænsen til 75 år og at fjerne lægetjek ved bestemte aldre.

»Vi har lavet en gennemgang af internationale studier om emnet. I mange lande har man ikke procedurer og screeninger i forhold til ældre mennesker, og vi fandt ingen klar sammenhæng mellem de lande og en lavere eller højere trafiksikkerhed i forhold til aldersgruppen,« siger hun og fortsætter:

»Screeninger kan være en stor administrativ byrde,« siger trafikforskeren.

Også i Rådet for Sikker Trafik er dokumentationschef Jesper Sølund klar til at hæve aldersgrænsen:

»Der er ikke noget spring i risikoen for ulykker fra 70-årige til 75-årige. Her skal man op over 80 år, før ulykkesrisikoen rigtigt begynder at stige,« siger han.

Ifølge Jesper Sølund har ældre en lavere risikoadfærd og bliver sjældent taget for alkoholkørsel, høj hastighed eller at glemme selen.

Men det er for tidligt at fjerne lægetjek:

»Vi har viden nok til at vurdere, at det er fornuftigt at hæve alderen til 75 år, men vi har ikke nok viden til at fjerne lægetjek baseret på alder,« siger han.

Bramsen: Det skal være lettere

Retsordfører Trine Bramsen (S) er dog ikke klar til lige så vidtgående ændringer, som Ældre Sagen foreslår:

»Jeg er glad for, at Ældre Sagen værdsætter, at jeg sidste år tog initiativ til at ændre grænsen fra 70 til 75 år. Den klare melding var, at nu ændrer vi i første omgang grænsen til 75 år med det budskab, om der på baggrund af den ændring med tiden skal ændres yderligere. Men det må ikke gå ud over trafiksikkerheden,« siger Trine Bramsen, som i samme ombæring vil mindske bureaukratiet:

»Det skal gøres lettere og mere smidigt, for det må ikke være unødvendigt bureaukratisk at forny kørekortet. I forhold til svingende priser er det en aftale mellem Sundhedsstyrelsen og regionerne. Jeg ser positivt på ensretning af priserne og undrer mig også over, at de nogle steder er så høje. Men det er ikke Justitsministeriets område at beslutte, hvilke aftaler der gælder. Så vidt jeg er orienteret, er det et område, vores sundhedsordførere har stort fokus på,« siger Trine Bramsen.

64 procent af de 75-84-årige havde i 2013 kørekort herhjemme, viser en opgørelse fra KL.